|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تشریح مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی درفارس

مصوبا ت کارگروه سازگار با کم آبی با حضوراعضاء شورای حفاظت ازمنابع آب استان ونمایندگان رسانه ها درمحل دفترمعاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس توسط مدیر عامل آب منطقه ای فارس تشریح شد.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار درابتدای جلسه شورای حفاظت آب استان که به منظورتشریح کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان فارس برگزارشده بود با بیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز، کنتوردار کردن چاه‌های مجاز در واقع راهکارهای دفعی است و ما باید برای مدیریت مصرف آب به جای برنامه برخوردی به سمت برنامه‌های هدایتی و ارشادی برویم، اظهار داشت: اولویت ما تامین آب شرب مردم است، بنابراین با فشار به بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت درصدد تامین آب شرب مردم هستیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته گرایش ما در اعتبارات عمرانی به سمت تامین آب بود و امسال نیز قول مساعد برای تامین اعتبار در این زمینه خواهیم داد.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه شرکتهای آبفا ماهانه گزارشی از مصرف آب ادرات استان به استانداری ارائه دهد تا مشخص شود که کدام دستگاه افزایش یا کاهش مصرف آب داشته است، خاطرنشان کرد: کلیه انشعابات فضای سبز شهری که از آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده می‌کنند باید قطع و آب غیرشرب برای آنها تامین شود.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس،به تشریح مصوبه هیئت وزیران درخصوص سازگار با کم آبی پرداخت وگفت:هیئت وزیران در جلسه 6/12/96 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه 9ماده ای سازگاری با کم آبی درکشور راتصویب کردودرتاریخ 12/12/96توسط معاون اول رئیس جمهوربه دستگاههای متولی ابلاغ گردید.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال در استان فارس در 50 سال اخیر سابقه نداشته است و میزان بارش‌های بهاری نیز به اندازه‌ای نیست که عقب‌ماندگی بارش‌های زمستانه را جبران کند، اظهار داشت: تا صبح امروز 118 میلی‌متر بارش داشتیم  که نسبت به سال آبی گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 60 درصد کاهش بارندگی داشته‌‌ایم.

دهقانی گفت: خاطرنشان کرد: منابع آب سطحی ما به شدت کاهش یافته و سطح آب رودخانه‌های فارس بین 70 تا حدود100 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در مورد وضعیت سدهای استان فارس، گفت: امروز ورودی سد درودزن 6 متر مکعب، ورودی سد ملاصدرا 4 متر مکعب و در مجموع ورودی‌های سدهای فارس 16.6 مترمکعب و خروجی آنها 12 متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به ساختار ناکارآمد اقتصاد آب کشور و با بیان اینکه عمده آب کشور به صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: با وجود اینکه کشت برنج در کل کشوربجزاستانهای شمالی ممنوع شده است ولی همین دغدغه که آب در حال کم شدن است کشاورزان را به کشت بیشتر سوق می‌دهد به طوری که در سال‌های ترسالی در پایین دست سد درودزن حدود 40 هزار هکتار برنج کشت می‌شد اما در اوج خشکسالی به 70 هزار هکتار رسید.  

دهقانی خاطرنشان کرد: مناطقی که با عدم کاشت برنج مخالف هستند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند کشت اول خود را گندم کاشته‌اند و می‌خواهند در کشت دوم برنج بکارند و ما با کشت دوم کاملا مخالف هستیم وگرنه کشاورزی که فقط یک کشت انجام می‌دهد اگر سهمیه آبی که دارد کفایت می‌کند می‌تواند برنج بکارد، بنابراین بحث ما بر سر کشت دوم است.  

وی با بیان اینکه در مناطقی که کشت برنج انجام شده است افت آب‌های زیرزمینی به 4 متر رسیده است و این نشان می‌دهد که در مناطقی مانند رستم آب‌های زیرزمینی پیش‌خور شده است، افزود: در مناطقی که کاشت برنج نداشتیم با وجود کاهش بارندگی سطح آب‌های زیرزمینی افت کمتری داشته است.

 مهندس نظرپور با بیان اینکه در ماه‌های گرم سال 25 تا 30 درصد آب ورودی شهر در کولرهای آبی مصرف می‌شود، اظهار داشت: 40 درصد جمعیت شهری فارس در شیراز زندگی می‌کنند و 670 هزار اشتراک آب در این شهر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیرازخاطرنشان کرد: در گرمای تابستان امسال به طور متوسط 900 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که با برنامه‌هایی که داشتیم 600 لیتر آن تامین شده و برای تامین 300 لیتر باقی‌مانده نیز باید به تعداد چاه‌های اجاره‌ای افزوده شود.

وی افزود در حال حاضر 10حلقه چاه از شهرداری شیراز اجاره شده که باید به 30 چاه برسد، افزود: چاه‌هایی نیز بازدید شده و آب آنها در حال آزمایش است و در صورت تایید وارد مدار آبرسانی شیراز می‌شود.

نظرپور با بیان اینکه هر لیتر آب به قیمت 4 ریال به مصرف‌کننده داده می‌شود در حالی که قیمت تمام شده هر لیتر آب 12 ریال است، خاطرنشان کرد: امسال باید نسبت به سال گذشته 20 درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفا روستایی فارس با بیان اینکه 41 درصد جمعیت روستایی فارس  از لحاظ بحران آب در وضعیت عادی، 24 درصد در وضعیت تنش و 35 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند، اظهار داشت: برای برون رفت مناطق روستایی از وضعیت بحرانی از 6 ماهه دوم سال گذشته 20 طرح که شامل 150 پروژه بود در روستاهای بحرانی شروع کردیم.

بوستانی گفت میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 72 درصد بوده و تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، خاطرنشان کرد: 251 منبع تامین آب روستاهای فارس در معرض آلوده شدن است که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید.

کد خبر: 1142
  تاریخ خبر : 24 اردیبهشت 1397
 مدیر روابط عمومی
 1254
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 23
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 1,838
  • بازدید دیروز : 3,780
  • کل بازدید : 6,016,379
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 14:14:23
  • شناسه IP شما : 18.221.146.223

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :