|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در جلسه کمیته صیانت از منابع آب استان فارس مطرح شد

دهقانی، مدیرعامل آب منطقه ای فارس: مشکلات در حوزه آبهای زیر زیرزمینی در فارس بالا است

نخستین جلسه کمیته صیانت از منابع آب استان فارس با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و جمعی از دادستانهای شهرستانهای استان برگزار شد.

در این جلسه حمیدرضا دهقانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه ای فارس با ارائه سیمای آب استان اظهار نمود: فارس جزو معدود استانهایی است  که منابع آبی اش درون خود استان تامین می شود و استانی است که روان آبهایش حتی به بقیه استانها از جمله بوشهر، کرمان، یزد، اصفهان و...نیز جاری می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس گفت: با این حال متاسفانه برداشت ما از منابع زیرزمینی بیش از تغذیه این منابع است و متاسفانه در حدود 730 میلیون مترمکعب کسری آب در مخازن زیرزمینی داریم.

 دهقانی افزود: استان فارس با داشتن حدود 75 هزار حلقه چاه، متاسفانه دارای بیشترین تعداد حلقه چاه کشور است  که این تعداد چاهها متاسفانه روزانه میزان قابل توجهی از حجم آبخوان های استان را کم می کند که سعی ما بر پرکردن چاههای غیرمجاز و نظارت جدی بر فعالیت چاههای مجاز برای صیانت از آبخوان های استان متمرکز است.

 مدیر عامل آب منطقه ای فارس ابراز نمود:  خوشبختانه در سالهای اخیر با همت و تلاش آب منطقه ای استان و با تعاملی که بین ما و دستگاه های قضایی، انتظامی و استانداری به وجود آمده توانسته ایم بیش از 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز را پر و مسلوب المنفعه نماییم و در توقیف ادوات حفاری غیرمجاز در کشور رتبه خوبی نصیب استان فارس شده است.

 دهقانی ادامه داد: امیدوار هستیم با ادامه این روند بتوانیم منابع آب های زیرزمینی استان را که امانتی در دست ماست، برای نسل های آینده حفظ نماییم. همچنین امیدوار هستیم با آگاهی بخشی به سطح جامعه بتوانیم این روند را با کمترین تبعات انجام دهیم.

 وی اظهار نمود: برنامه عملیاتی ما در سال جاری در راستای صیانت از منابع آبی استان، پر و مسلوب المنفعه نمودن حدود 3867 حلقه چاه غیرمجاز می باشد که از ابتدای سال تاکنون موفق به پر و مسلوب المنفعه نمودن تنها 498 حلقه شده ایم.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس گفت: مشکلات در حوزه آبهای زیر زیرزمینی بسیار بالاست و اگرچه آب منطقه ای استان اهتمام تامی در حل این مشکلات دارد لیکن همکاری دستگاههای قضایی،انتظامی و سایر دستگاههای استان لازم است تا روند حل مشکلات حوزه آبهای زیرزمینی در زمان کوتاه تری حل شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ، خواستار عملکرد جهادگرایانه دستگاههای اجرایی برای صیانت از منابع آبی استان شد و اظهار نمود : آمارها از وضعیت آبخوان ها و تعدد چاهها در فارس بسیار نگران کننده است.

احمد رحمانیان در نخستین جلسه کمیته صیانت از منابع آب استان فارس گفت: حفر و بهره برداری از چاه غیر مجاز ، دست اندازی به سفره های آب زیرزمینی است و از نظر ما نوعی فساد و تعرض به حقوق عمومی محسوب می شود که برخورد با آن لازم است.

رحمانیان ، مجازات های فعلی در مورد حفر چاههای غیرمجاز را بازدارنده ندانست و خواستار اصلاح مقررات در زمینه اعطای اختیارات بیشتر به مامورین سازمان آب منطقه ای به منظور جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز بدون مراجعه به مراجع قضایی ورفع موضوع اطاله دادرسی گردید.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود: متاسفانه با روند فعلی  ممکن است 15سال طول بکشد که همه چاههای غیرمجاز استان پر بشود و این  مطلوب نیست. فعالیت تعداد بسیار زیادی از چاههای غیرمجاز در شرایطی  که یک بنگاه تولیدی و صنعتی استان شدیدا نیاز به یک حلقه چاه دارد ، عادلانه نیست زیرا که ما سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به نفت را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: اگر به موقع اقدام کرده بودیم ، معضل دست اندازی به سفره های آب زیرزمینی فراگیر نمی شد و مقابله با حفر چاههای غیرمجاز قدیمی مشکل زا نبود.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس،اصلاح مقررات در زمینه قانون توزیع عادلانه آب و قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه بهره برداری را نه تنها عاملی در جهت جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز نکرد بلکه این قانون را از عوامل تشدیدکننده و تشویق کننده افراد متخلف در زمینه حفر چاههای غیر مجاز دانست.

رحمانیان ادامه داد: حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به منظور رفع نواقص و خلا های موجود در زمینه مقررات و ایجاد هماهنگی بین بخشی ووحدت رویه قضایی در زمینه پیشگیری و حفر چاه غیر مجاز ،طرح صیانت از منابع آب استان را تهیه نمود که مورد استقبال مقامات قوه قضائیه ووزارت نیرو قرار گرفت. این طرح به عنوان طرحی ملی از سوی وزارت نیرو به کلیه استانها ابلاغ و در آن پنج راهبرد برای صیانت از منابع آبی تعریف شده است.

  وی خاطرنشان کرد: راهبردهای  حفاظت انتظامی و قضایی از منابع آب، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب، بازچرخانی منابع آب،  آموزش،  اطلاع رسانی و فرهنگسازی و نیز راهبرد امور هماهنگی و پشتیبانی را مدنظر قرار داده ایم که برای هر راهبرد ، یک کارگروه با حضور دستگاههای مختلف تشکیل و برای هر دستگاه وظیفه ای مشخص می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس خواستار مساعدت شورای تامین شهرستانها با ادارات امور آب در زمینه جلوگیری از حفرچاههای غیرمجاز و پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز در اجرای مقررات و احکام قضایی گردید.

رحمانیان اظهار کرد: شعبات ویژه در کلیه حوزه های قضایی در مرحله دادسرا ودادگاه به منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت رسیدگی به جرایم و دعاوی و تخلفات مرتبط با حوزه منابع آب تشکیل شده و به صورت تخصصی به این امور رسیدگی می شود.

وی درپایان خواستار اهتمام جدی دستگاههای ذی ربط نسبت به پرکردن چاههای اطراف سد درودزن شد.

کد خبر: 1275
  تاریخ خبر : 16 شهریور 1398
 مدیر روابط عمومی
 428
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 3,438
  • بازدید دیروز : 2,746
  • کل بازدید : 6,039,078
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 09:55:43
  • شناسه IP شما : 3.139.72.78

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :