|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست خبری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با اصحاب رسانه

سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای فارس به مناسبت سیزدهم اسفندماه روز ملی آب و در آستانه دوم فروردین ماه 1402 روز جهانی آب ، سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت منابع آب از جمله میزان بارش ها ، حجم آب پشت سد ها ، وضعیت تالاب های استان وپروژه های مختلف تامین آب شرب نقاط جمعیتی و شرایط حاکم برمحدوده های مطالعاتی فارس نیز آخرین آمارهای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی پرداخت.

سیاوش بدری دراین نشست به سوالات خبرنگاران پیرامون مسایل آبی پاسخ داد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به فرابخشی بودن موضوع آب گفت: تعداد 134 محدوده مطالعاتی از مجموع 609 محدوده مطالعاتی کشور در استان فارس واقع شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس ادامه داد ، براساس آخرین آمار برداری انجام شده در استان، 15 محدوده مطالعاتی آزاد ،۸۰ محدوده مطالعاتی ممنوعه و ۳۹ محدوده مطالعاتی ممنوعه بحرانی وجود دارد.

سیاوش بدری افزود 103 هزار منبع آبی در استان وجود دارد که ۹۴ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز، ۲هزار و ۴۲۸ رشته قنات و بیش از ۳ هزار دهنه چشمه و تعدادی پمپ و لوله بر روی منابع آب سطحی در استان هست .

بدری تصریح کرد: نزدیک به ۷ میلیارد مترمکعب سالیانه از این منابع برداشت می شود که میزان برداشت از چاه ها ۵ میلیارد و ۴۲۱ میلیون، چشمه ۷۵۸ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه ۹۰ درصد آب های استحصال شده در بخش کشاورزی، ۸ درصد در بخش شرب و ۲ درصد صنعت و خدمات است، یادآور شد: این میزان برداشت ها ۸۴ درصد از منابع آب های زیرزمینی و ۱۵.۹ درصد آب های سطحی است.

بدری با اشاره به اینکه میزان افت آبهای زیرزمینی در دوره ۱۱ساله از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ به طور متوسط ۴ متر بوده است، ابراز کرد:  به لحاظ کیفی نیز با شوری آب مواجه می باشیم.

 وی درخصوص تخصیص آب از دریا برای استان فارس گفت: براساس توافق انجام شده میزان ۴۰۹ میلیون متر مکعب تخصیص  انتقال اب از دریا می باشد ،که مجوز ۱۴۵ میلیون متر مکعب آن به سرمایه گذار داده شده است.

بدری در خصوص وضعیت سد درودزن و سلمان فارسی به عنوان بزرگترین سدهای استان با هدف تامین آب آشامیدنی و کشاورزی تصریح کرد: ۸۲۲ میلیون متر مکعب تا امروز سد درودزن آبگیری داشته است که حجم قابل استفاده ۴۹۲ میلیون مترمکعب است و همچنین حجم آبگیری سد ملاصدرا ۱۳۵ میلیون متر مکعب و ۷۵ میلیون متر مکعب آن قابل استفاده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس ادامه داد : حجم آب موجود پشت سد سلمان فارسی ۶۷۰ میلیون متر مکعب حجم است که ۶۶۰ میلیون متر مکعب آن با توجه به سازه سد قابل استفاده است.

بدری تصریح کرد: در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل استفاده سدهای استان است.

وی با بیان اینکه تامین اب آشامیدنی بیش از ۵۰ درصد شرب جمعیت شهرشیراز توسط سد درودزن پیش بینی شده است، یادآور شد: درحال حاضر تامین آب شرب نقاط جمعیتی جای نگرانی نیست .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارندگی ها از نظر میزان و توازن در زمان و مکان خوب بوده است بیان کرد: میانگین بارندگی استان ۲۳۵.۶ میلیمتر بوده است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۵میلیمتر و میانگین بلند مدت ۲۲۵ میلیمتر بارش داشته ایم

بدری عنوان کرد: سپیدان بیشترین بارش و  شهرستان داراب کمترین بارش داشته و شرق استان با کاهش بارندگی نسبت به سال قبل و سایر نقاط استان مواجه بود.

وی گفت: به طور متوسط در سطح استان ۲۱ روز بارندگی بوده است.

 بدری با اشاره به وضعیت ۹ سد بهره برداری شده استان با ذخیره ۳ میلیارد متر مکعب گفت: یک میلیارد و ۷۰۵ میلیون متر مکعب حجم ذخیره آب در سدها است که با درنظر گرفتن۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم پایداری سدها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب قابل استفاده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس تصریح کرد: سدهای نرگسی در کازرون، هایقر در فیروزاباد، شهید سلیمانی در کوار در دست اجرا است که ۶۰۰ میلیون متر مکعب به گنجایش سدها اضافه می شود و با این سه سد حجم ذخیره سدهای استان به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب می رسد.

وی افزود: خطوط انتقال آبرسانی در دست بهره برداری هزار و ۳۷۲ کیلومتر شامل خط رسانی به شیراز، داراب زرین دشت، جهرم و قیر، شعادت شهر و پاسارگاد و... است .

بدری با اشاره به اینکه آبرسانی به ارسنجان در فاز اول انجام شده است، یادآور شد: فاز دوم آبرسانی به ارسنجان نیز تکمیل می شود.

وی با اشاره به خط دوم انتقال اب از سد درود ن به شیراز که به عنوان مگا پروژه در نظر گرفته می شود بیان کرد: ۹۳ درصد این پروژه پیشرفت دارد و فاز اول به مخزن دوکوهک به مدار بهره برداری رسیده است و تکمیل آن تا مخزن معالی آباد به طول کمتر از  یک کیلومتر باقیمانده است.

بدری یادآور شد: ۷ خط انتقال شامل آبرسانی به شهرهای ارسنجان، فسا، خرامه و... به طول ۲۳۶ کیلومتر در حال انجام است و ۶ طرح خط انتقال در دست مطالعه است که به طول هزار و ۱۳ کیلومتر شامل آبرسانی به شیراز از سد تنگ سرخ، آبرسانی از سد چشمه عاشق به نی ریز و بختگان و ... می باشد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه ۸ شبکه آبیاری زهکشی در دست اجرا و یا اجرا شده است، بیان کرد: ۸۳ طرح تغذیه مصنوعی در استان داریم که امکان ذخیره ۱۲۱ میلیون متر مکعب آب را دارد و با هدف کنترل سیلاب و هدایت روان آب ها است.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 2105
  تاریخ خبر : 15 اسفند 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 15 اسفند 1401
 روابط عمومی
 1547
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 167
  • بازدید دیروز : 3,102
  • کل بازدید : 5,942,982
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 08:55:49
  • شناسه IP شما : 100.26.35.111

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :