|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اقتصاد مقاومتی

 

 

 

 

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم

ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.

اکنون با مداقه لازم و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصاً سیاست‌های کلی اصل ?? قانون اساسی و با چنین نگاهی تدوین شده و راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور به سوی این اهداف عالی است، ابلاغ می‌گردد.

لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. از خداوند متعال توفیق همگان را در این امر مهم خواستارم.

سیّدعلی خامنه‌ای- بهمن ماه 1392

 

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند

ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت های گسترده و مهم تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی فائق م یآید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف آرایی کرده، به شکست و عقب نشینی وا می دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی اطمینانی های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه های
مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا و برون گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد .

قبلاً سیاستهای گوناگونی در زمینه های اقتصادی ابلاغ شده است؛ مثل سیاست انرژی، سیاست تولید ملی، سیاست اصل ?? ، سیاست امنیت سرمایه گذاری، سیاستهای آب و غیره؛ در آن سیاستها آنچه کانون توجه در هر بخشی بوده است، ارائه ی نقشه ی راه بوده؛ یعنی خواستیم مثلاً در زمینه ی تولید ملی یا مسئله ی آب یا مسئله ی انرژی و امثال اینها نقشه ی راهی ارائه بشود که براساس آن، مسئولان، کار خودشان را پیش ببرند. ]اما[ در این سیاستها تنها مسئله ی نقشه ی راه نیست، بلکه در اینجا شاخصهای درستْ پیمودن راه هم مطرح شده؛ درست مثل علائم راهنمایی و رانندگی. در بندهای مختلف این سیاستها وظایفی تعیین شده است که در واقع این وظایف تضمین کننده ی درستی حرکت در این راه است؛ یعنی این سیاستها که فراگیر و عمومی و کلی است، در هر بخشی شاخصه هایی را مشخص کرده است که در مطالعه ی بندهای سیاستها، کارهایی که باید انجام بگیرد، مشخص است.
- مربوط به وضع کنونی و شرایط کنونی کشور نیست، این یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور است؛ میتواند اهداف نظام جمهوری اسلامی را در زمینه ی مسائل اقتصادی برآورده کند؛ میتواند مشکلات را برطرف کند؛ درعین حال پویا هم هست

- این سیاستها پویا و قابل تکمیل است انعطاف پذیر و قابل انطباق با شرایط گوناگونی است که ممکن است در هر برهه ای از زمان پیش بیاید؛ یعنی شکنندگی اقتصاد را در مقابل تکانه های گوناگون بر طرف میکند.

دلایل و الزامات اجرای اقتصاد مقاومتی

الف) ظرفیتها شامل مادی و معنوی کشور، نیروی انسانی، سرمایه های معدنی، سرمایه های زیربنایی
ب) مشکلات
ج)تهدیدهای اقتصادی خارجی
د)بحرانهای اقتصادی جهانی

ویژگی ها ی اقتصاد مقاومتی

 

1- تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمای ههای انسانی و علمی کشور به منظور توسعه
کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالی تهای اقتصادی با تسهیل و تشویق
همکار یهای جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط.
2- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به
منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دان شبنیان و
دستیابی به رتبه اول اقتصاد دان شبنیان در منطقه.
3- محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ
رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلی تهای متنوع در
جغرافیای مزی تهای مناطق کشور .
4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمن دسازی یاران هها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت
انرژی و ارتقاء شاخ صهای عدالت اجتماعی .
5- سه مبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش
سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه .
6- افزایش تولید داخلی نهاد هها و کالاهای اساسی)بویژه در اقلام وارداتی ) ، و اولویت دادن به تولید
محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی
به کشورهای محدود و خاص.

7-تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید)مواد اولیه و کالا
8- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با
برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
9- اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و
پیشگامی در تقویت بخش واقعی
10- حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق
- تسهیل مقررات و گسترش مشوق های لازم
- گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت های مورد نیاز .
- تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات .
- برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شک لدهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند های
اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه
- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف .
11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید،
صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.

12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق :
- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان .
- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف های اقتصادی .
- استفاده از ظرفیت های سازمان های بین المللی و منطقه ای .
13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق :
- انتخاب مشتریان راهبردی .
- ایجاد تنوع در روش های فروش .
- مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش .
- افزایش صادرات گاز .
- افزایش صادرات برق .
- افزایش صادرات پتروشیمی .
- افزایش صادرات فرآورده های نفتی .
14- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه
ظرفیت های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک .
15- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی
بهینه)براساس شاخص شدت مصرف انرژی( و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی با
تأکید بر برداشت صیانتی از منابع

16- صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف
دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه های زاید .
17-اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی .
18- افزایش سالان ه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت .
19- شفا فسازی اقتصاد و سال مسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا در حوزه های پولی،
تجاری، ارزی و ... .
20- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و
اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه .
21- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط های علمی، آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن به گفتمان
فراگیر و رایج ملی .
22- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور،
اقدامات زیررا معمول دارد :
- شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب .
- رصد برنامه های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن .
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات
و اختلال های داخلی و خارجی .
23- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار .
24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن

 

 

 

ارکان اقتصاد مقاومتی

الف: مقاوم بودن اقتصاد

ب: استفاده از همه ی ظرفیت های دولتی و مردمی

ج: حمایت از تولید ملی   

د: مدیریت منابع ارزی

ه: مدیریت مصرف

 

رویکرد ها، فرصت ها و مزیتهای اقتصاد مقاومتی

 

1-ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان است؛ از قبیل رشد اقتصادی، ازقبیل تولید ملی، از قبیل اشتغال، کاهش تورم، افزایش بهره وری، رفاه عمومی. در تأمین این سیاستها، تحرکیدر اقتصاد کشور و بهبودی در این شاخصها در نظر گرفته شده؛ و از همه ی این شاخصها مهم تر، شاخصکلیدی و مهم عدالت اجتماعی است. یعنی ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعیبه هیچ وجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم. باید طبقات محروم از پیشرفت اقتصادی کشور به معنای واقعیکلمه بهره مند بشوند.
2 - توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا،یک عامل برای تأثیرگذاری برروی اقتصادها همین تکانه های گوناگون اقتصادی دنیا است که سرریز میشود بهکشورها، یک عامل بلاهای طبیعی است که پیش می آید، و یک عامل هم تکانه های تخاصمی است؛ مثلتحریمها و امثال تحریمها. فرض بفرمایید که در مراکز تصمیم گیری، تصمیم گیری بشود روی قیمت نفت،یک وقت قیمت نفت را مِن باب مثال بیاورند به شش دلار، کما اینکه برای ما اتفاق افتاد؛ خیلی از اینها عادینیست؛ اینها کارهای پیش بینی شده و مؤثر و به دنبال تصمیم گیری های مشخصی است که از مراکزی دنبالمیشود.

3- تکیه بر ظرفیتهای داخلیچه ظرفیتهای علمی، چه انسانی، چه طبیعی، چه مالی، چه جغرافیایی و اقلیمی. ما ظرفیتهای مهمی داریم؛ یعنی در اینسیاستهای اقتصاد مقاومتی تکیه ی اصلی برروی ظرفیتهای داخلی است، که بسیار هم گسترده است. نه به این معناکه ما چشممان را به روی امکانات بیرون کشور میبندیم؛ نه، حتماً استفاده میکنیم - استفاده ی حداکثری هممیکنیم - منتها نگاه ما، تکیه ی ما، اعتماد ما بیشتر برروی مسائل داخلی است؛ تمرکز ما روی امکانات داخلیکشور و داشته های درونی کشور است .
? - رویکرد جهادیبا حرکت عادی نمیشود پیش رفت؛ باحرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بی حساسیت نمیشود کارهای بزرگ راانجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. بایدحرکتی که میشود، هم علمی باشد، هم پر قدرت باشد، هم با برنامه باشد، و هم مجاهدانه باشد.
5 - مردم محوریسیاستهای اصل ?? برای همین بود؛ ما بایست به مردم تکیه کنیم، بها بدهیم؛ مردم با امکاناتشان باید بیایند در وسطمیدان اقتصادی؛ فعالان، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان مهارت، صاحبان سرمایه، نیروهای متراکم و بی پایانی کهدر این کشور وجود دارد، که واقعاً این نیروها هم بی شمارند.

6- امنیت اقلام راهبردی و اساسی استدر درجه ی اول غذا و دارو. باید تولید داخلی کشور طوری شکل بگیرد که کشور در هیچ شرایطی، در زمینه یتغذیه و در زمینه ی دارو دچار مشکل نشود؛ این یکی از مؤلفه های اساسی در این سیاستهایی است که ابلاغشده. باید خودکفا باشیم، بایستی زمینه های کاملاً کفایت کننده مورد توجه قرار بگیرد.

7 - کاهش وابستگی به نفتیکی از سخت ترین آسیبهای اقتصادی ما همین وابستگی به نفت است. باید ما یک فکر اساسی بکنیم. ما نمیگوییماز نفت استفاده نشود، ]بلکه[ تکیه ی ما بر استفاده ی حداقلی از فروش نفت خام است؛ نفت را میتوان به صورتفرآورده در اختیار گذاشت؛ یک کار اساسی و مهمی که باید انجام بگیرد این است؛ این همت بلندی لازمدارد که ما در بند سیزده این سیاستها به این پرداختیم و جداً باید این بند عملیاتی بشود.
8 - مسئله ی اصلاح الگوی مصرف استمسئله ی صرفه جویی، پرهیز از ریخت وپاش، پرهیز از اسراف، پرهیز از هزینه کَردهای زائد. البته در این زمینه خطاباول من متوجه به مسئولان است؛ مسئولان نه فقط در زندگی های شخصی خودشان - که حالا آن یک مسئله یدرجه ی دو است - ]بلکه[ در درجه ی اول و در حوزه ی مأموریت خودشان باید بجد از ریخت وپاش پرهیزکنند. اگر چنانچه این شد یعنی ما مسئولین کشور به این اصل پایبند بودیم، آن وقت این روحیه، این خصلت،این اخلاق، سرریز خواهد شد به مردم. ما به هیچ وجه به مردم نمیگوییم ریاضت ]بکشند[ ما میگوییم
ریخت وپاش نباشد؛ مصرف کردن یک حرف است، بد مصرف کردن یک حرف دیگر است

9- فسادستیزی است؛ما اگر میخواهیم مردم در صحنه ی اقتصاد باشند، باید صحنه ی اقتصادی امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت رامیخواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفاده چی و دورزننده ی قانون و شکننده ی قانون بسته بشود؛شفاف سازی، شرط اصلی این فسادستیزی است؛ باید شفاف سازی بشود، باید فضای رقابتی به وجود بیاید،باید فضای با ثبات به وجود بیاید؛ فعالِ اقتصادی در این شرایط خواهد آمد و احساس امنیت خواهد کرد.آن وقت در یک چنین فضایی آن کسی که با ابتکار خود یا سرمایه ی خود یا کارآفرینی خود ثروتیبه دست می آورَد، نظام اسلامی از او حمایت میکند و تأیید میکند. اگر چنانچه فضا فضای سالمی شد،]آن وقت[ کسب ثروت و کسب درآمد یک چیز مباح و مورد تأیید و مورد حمایت نظام است.
10 - دانش محوریخوشبختانه وضع علمیِ امروز کشور این اجازه را به ما میدهد که این بلندپروازی را داشته باشیم که بخواهیماقتصادمان را اقتصاد دانش بنیان کنیم؛ ما دانشمند و متخصص و شرکتهای دانش بنیان و افراد مبتکر در کشورزیاد داریم؛ و این جزو مهم ترین زیرساخت های اقتصادی است در هر کشور؛ یعنی مهم ترین زیرساختاقتصادی برای یک کشور، وجود نیروهای انسانی است.

 

 

 

 

      

 

 

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

 

 

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتیبا هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد:
 -1 تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط

2-پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه

3-محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور

4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی

5- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه

6- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص

7- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا)

8-مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید

9- اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی

10-حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:

  • تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم
  • گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز
  • تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات
  • برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه
  • استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز
  • ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف

11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج

12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق

  • توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان
  • استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی
  • استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای

13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق

  • انتخاب مشتریان راهبردی
  • ایجاد تنوع در روش‌های فروش
  • مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش
  • افزایش صادرات گاز
  • افزایش صادرات برق
  • افزایش صادرات پتروشیمی
  • افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی

14- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک

15- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع

16- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید

17- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی

18-افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت

19-شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ...

20-تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه

21-تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی

22- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:

  • شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب
  • رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن
  • مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی

23-شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار

24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن

 

محورهای اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق

  1. رویکرد جهادی ، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت و سرمایه گذاری.       
  2. رویکرد انعطاف پذیر
  3. رویکرد فرصت ساز
  4. رویکرد مولد
  5. رویکرد درون زا
  6. رویکرد پویا و پیشرو
  7. رویکرد برونگرا
  8. فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی   
  9. فعالسازی سرمایه های انسانی، به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی، همکاری های جمعی، ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط
  10. فعالسازی سرمایه های علمی کشور
  11. اقتصاد دانش بنیان
  12. اجرای نقشه جامع علمی کشور
  13. ساماندهی نظام ملی نوآوری
  14. افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان
  15. رشد بهره وری
  16. تقویت عوامل تولید
  17. توانمندسازی نیروی کار
  18. تقویت رقابت پذیری اقتصاد
  19. ایجاد بستر رقابت استان ها و مناطق
  20. اجرای هدفمندسازی یارانه ها
  21. افزایش تولید و اشتغال
  22. کاهش شدت انرژی
  23. اقتصاد عدالت بنیان و ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی
  24. ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه
  25. افزایش سهم سرمایه انسانی در ایجاد ارزش افزوده
  26. افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی
  27. اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی
  28. ایجاد تنوع در مبادی کالاهای وارداتی و کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص
  29. تامین امنیت غذایی
  30. مدیریت مصرف و اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف
  31. ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی
  32. پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی از طریق اصلاح و تقویت نظام مالی کشور
  33. حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و خدمات، تسهیل مقررات، گسترش مشوق ها
  34. تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات
  35. شکل دهی بازارهای جدید صادراتی
  36. تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه در منطقه
  37. استفاده از تهاتر برای تسهیل مبادلات با سایر کشورها
  38. ایجاد ثبات رویه و مقررات در صادرات
  39. انتقال فناوری های پیشرفته
  40. تامین منابع مالی از خارج
  41. توسعه پیوندهای راهبردی و همکاری و مشارکت با کشورهای جهان به ویژه همسایگان
  42. استفاده از ظرفیتهای سازمان های بین المللی و منطقه ای
  43. افزایش صادرات برق
  44. صرفه جوئی در هزینه های عمومی
  45. منطقی سازی اندازه دولت
  46. حذف دستگاه های موازی و غیرضرور
  47. شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد
  48. جلوگیری از زمینه های فسادزا
  49. تبیین اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی
  50. مدیریت مخاطرات اقتصادی
  51. شفاف و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار
  52. افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن

 

راهبردهای اجرایی وزارت نیرو در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی) بخش آب  (

در این ارتباط و در راستای تحقق چشم انداز و راهبردهای وزارت نیرو، سند برنامه عملیاتی خصوصی سازی و توسعه رقابت درصنعت آب و برق در سال 1392 تدوین و به تصویب وزیر نیرو رسیده است. بر این اساس طرحهای مشخصی برای توسعه رقابتو سالم سازی فضای کسب و کار در صنعت آب و برق تعریف و شاخصهای ی نیز برای رصد و ارزیابی آنها نیز تدوین شده است.
فلذا اجرای برنامه عملیاتی یادشده در راستای تکلیف بند )ب( احصاء شده وزارت نیرو در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتیکشور می باشد.

 

 

 

 

 
 اقتصاد مقاومتی  در شرکت آب منطقه ای فارس

اقتصاد مقاومتی به عنوان رویکرد اصلی کشور و با تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد ابلاغ شده است. اصول این سیاست‌ها تدوین و از سال 92 از سوی مقام معظم رهبری در قالب 24 بند ابلاغ شده است؛ اما آنچه مهم است، دغدغه رهبری جهت پیاده‌سازی سیاست‌های مذکور  است.

 به دنبال افزایش بی رویه جمعیت و تبدیل استان فارس به بزرگترین قطب مهاجرپذیری در کشور، که به دلیل مرکزیت  اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی شهر شیراز، وجود زمینه های اشتغال و سرمایه گذاری، امکانات آموزشی، رفاهی و ...،  اجرای پروژه های مسکن مهر در استان و سایر موارد رخ داده است، نیاز آب در کلیه مصارف بویژه مصرف شرب (بر اساس داده های حاصل از نتایج آماربرداری، بیش از 95 درصد مصارف آبهای سطحی استان، مرتبط با مصارف شرب و کشاورزی می باشد) افزایش یافته است. افزایش روزافزون نیاز آبی و محدودیت شدید منابع آب منجر به برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی گردیده و روند بهره برداری از منابع آبهای زیرزمینی نیز به گونه ای بوده است که تقریباً تمام آبخوانها در محدوده استان فارس، با کسری حجم ذخایر آبی مواجه می باشند. بیشترین کسری حجم ذخایر آبی مربوط به محدوده مطالعاتی  جنوب فارس و کمترین مربوط به محدوده مطالعاتی  سپیدان می باشد. این عدم توازن بین منابع و مصارف آب در استان در وضعیت درخور تامل می باشد.

با توجه به بحران منابع آب و لزوم جلوگیری از برداشت های مازاد یا غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی و بمنظور کنترل مصارف و جلوگیری از فرونشست زمین ناشی از برداشت بی رویه، پروژه های تعادل بخشی آبهای زیرزمینی سالهاست که در دست اقدام می باشد. در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی پروژه های انسداد چاههای غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند و ادوات اندازه گیری در سردهنه های توزیع آب، برای شرکت آب منطقه ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به محدودیت اعتبارات عمومی و لزوم مشارکت بخش خصوصی در اتمام و اجرای طرحهای عمرانی به منظور دستیابی به آرمانهای اقتصاد مقاومتی، طرحهای شاخص این شرکت بعنوان پروژه های پیشنهادی اقتصاد مقاومتی شرکت به سازما ن مدیریت و برنامه ریزی استان منعکس گردیده است.

 

دراین راستا، خلاصه اقدامات و فعالیت های شرکت آب منطقه ای فارس در زمینه اقتصادمقاومتی به شرح ذیل آمده است:

1.      حضور فعال در جلسات هفتگی ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان

2.      حضور در جلسات برنامه ریزی شهرستان فرمانداری های استان فارس

3.      برگزاری جلسه تبیین مسائل جهت هم اندیشی و دستیابی به زبان مشترک درخصوص برنامه های اقتصاد مقاومتی (مصادیق بودجه ای و غیربودجه ای) با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و نمایندگان حوزه های تخصصی شرکت درخصوص پروژه های اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه سال 1395

4.      برگزاری دوره آموزشی الکترونیکی (مجازی) اقتصاد مقاومتی در سال 1396

5.      درج فراخوان ارائه پیشنهاد در زمینه سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در سامانه نظام پیشنهادات شرکت به عنوان بذر پیشنهاد در راستای گفتمان سازی اقتصادمقاومتی و جلب مشارکت کارکنان در تحقق هر چه بهتر اهداف اقتصاد مقاومتی

6.      تکمیل و ارسال جداول نیپا (نظام یکپارچه پیشبرد اهداف اقتصادمقاومتی) مورد نظر دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان جهت پروژه های اولویت دار ابلاغی معاون اول محترم رئیس جمهوری به وزارت محترم نیرو (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

7.      ارائه گزارش برنامه اقتصاد مقاومتی شرکت آب منطقه ای فارس در جلسه خردادماه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان (شامل جداول نیپا برای پروژه های تکلیفی و پیشنهادی مبتنی بر برنامه های 12 گانه استانی اقتصاد مقاومتی و  24 بند سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری)

8.      تهیه و تدوین برش شهرستانی پروژه های اقتصادمقاومتی جهت ابلاغ به ادارات ذیربط و ارسال رونوشت به فرمانداری های محترم استان فارس (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

9.      اقدام به شناسایی قوانین و مقررات مزاحم در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

10.  ارائه پیشنهادات در راستای فرهنگ سازی اقتصادمقاومتی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

11.  ارسال نظرات و پیشنهادات در زمینه ابلاغیه مقام عالی وزارت در رابطه با طرح ها و اقدامات اساسی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به دفتر برنامه ریزی تلفیقی شرکت مدیریت منابع آب ایران

12.  ایجاد درگاه اقتصادمقاومتی در پورتال شرکت به منظور اطلاع رسانی درخصوص برنامه های اقتصاد مقاومتی و اقدامات در این زمینه

13.  ارائه چالش ها و راهکارها پیرامون اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان

14.  ارائه اقدامات و برنامه های ویزه و خاص سال 95 به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

15.  اقدام به تهیه گزارش عملکرد سه ماهه پروژه های اقتصادمقاومتی

16.  ارسال گزارش واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان (طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان)

17.  ارائه گزارش در راستای تدوین سند راهبردی اقتصاد مقاومتی استان فارس به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان در شهریورماه سال 1395 (گزارش شامل مقدمه، وظایف و  توانمندی های فنی و اجرایی شرکت و مبانی اقتصادمقاومتی مرتبط، اقدامات انجام شده در راستای تحقق سیاست های اقتصادمقاومتی به همراه چالش ها و راهکارهای پیشنهادی می باشد.)

18.  معرفی نماینده شرکت در زمینه پنجره واحد به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس در اجرای بند 2 مصوبات جلسه 7 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان (استقرار سامانه ملی حفاظت و بهره برداری از منابع آب (ساماب) در این شرکت در راستای ارائه خدمات به ارباب رجوع از طریق پنجره واحد می باشد.)

19.  برگزاری اولین جلسه کارگروه ارتقای بهره وری آب در شهریور ماه 1395 پیرو انتصاب مدیرعامل محترم شرکت به عنوان مسوول طرح ارتقا بهره وری آب در حوزه آب منطقه ای در برنامه های اقتصاد مقاومتی استان فارس و اتخاذ تصمیماتی درخصوص به روزرسانی پروژه های با ماهیت ارتقای بهره وری در شرکت، ارائه پروژه های معاونت مالی و پشتیبانی با نگاه درون سازمانی در راستای ارتقای بهره وری سازمانی، دوره زمانی برگزاری جلسات کارگروه جهت ارائه عملکردها پس از تأیید پروژه های ارتقای بهره وری و ارائه عملکردها و ...

20.  ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه برنامه های اقتصادمقاومتی شرکت در قالب سازماندهی اجرا، اقدامات انجام شده،نتایج اجرای پروژه ها و مشکلات و راهکارها؛ مورخ 95/8/11 به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس

 

راهبردهای شانزده گانه کلان شرکت سهامی آب منطقه ای فارس

.1 تقویت توان و ارتقاء سطح سیاست گذاری و برنامه ریزی با تأکید بر:

.1 گسترش تعاملات و ارتقاء مشارکت ذی نفعان در امر سیاست گذاری و برنامه ریزی

.2 تدوین، تصویب و اجرای قوانین جامع آب و برق کشور و به روزرسانی آنها

.3 تدوین و استقرار برنامه های جامع آب و انرژی کشور

.4 ایفای نقش اساسی در تدوین برنامه های آمایش سرزمین

.5 اصلاح نظام برنامه ریزی عملیاتی و مدیریت طرح ها و پروژه ها

.6 اعمال مدیریت بهم پیوسته آب در سطح ملی و حوضه های آبریز

.7 استقرار و ارتقای نهاد سیاست گذاری، برنامه ریزی و راهبری مؤثر آموزش، پژوهش و فناوری صنعت آب و برق و ایفای نقش مؤثر در مراجع ذی صلاح

2- استقرار و ارتقاء نظام پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد براساس برنامه استراتژیک

.3 استقرار نظام قیمت گذاری، اصلاح شیوه نرخ گذاری و ساده سازی ساختار تعرف های خدمات با رویکرد تشکیل و استقرار نهادهای تنظیم مقررات و داوری به منظور ارتقاء بهر ه وری، استمرار خدمات و تحقق خوداتکایی مالی

۴ . گسترش مشارکت و حضور بخش خصوصی و تعاونی درصنعت آب و برق با تأکید بر:

.1 انتقال مدیریت و مالکیت تأسیسات و سامانه های آب، آب و فاضلاب و برق و انرژی به بخش های خصوصی و تعاونی

.2 بهبود فضای کسب و کار و تشویق بخش خصوصی و پشتیبانی از آنها به منظور سرمایه گذاری در صنعت آب و برق

.3 ساماندهی و توسعه بازارهای آب و برق

.4 حمایت از بخش های خصوصی و تعاونی در جهت ارتقاء سطح کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و زمان ارائه خدمات

.5 استقرار نظام ارزیابی عملکرد بنگاه های خصوصی و تعاونی

.6 جلوگیری از شکل گیری انحصار

.7 تدوین و اعمال استانداردهای اجباری در صنعت آب و برق

5-ارتقاء سطح کارآمدی بخش آب، استقرار و نهادینه سازی نظام بهره برداری، تخصیص، حفاظت و نگهداری از منابع و تأسیسات آبی با تأکید بر:

.1 بازچرخانی و استفاده مجدد از آب و توسعه بهره برداری از منابع آب نامتعارف

.2 ارتقاء آگاهی های عمومی جهت حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب

.3 اولویت در توسعه و بهره برداری از منابع آبی مرزی و مشترک

.4 اصلاح و بهبود ساختار تخصیص منابع آب و ایجاد نظام حسابداری ملی آب

.5 توسعه و بهره برداری بهینه از ظرفیت های برق آبی کشور

۹ . ارتقاء سطح کارآمدی بخش آب و فاضلاب در تأمین آب شرب سالم و بهداشتی و تصفیه فاضلاب با تأکید بر:

.1 تدوین و پیاده سازی نظام جامع بهره برداری و پایش کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی و اعمنال اسنتانداردها و مقنررات لازم برای

جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط های پذیرنده طبیعی

.2 بهره گیری از سیستم های هوشمند در مدیریت و بهره برداری از شبکه توزیع

.3 برنامه ریزی و اجرای طرح های عملیاتی کاهش تلفات و آب بدون درآمد

.4 اصلاح، بازسازی، نوسازی و علاج بخشی تأسیسات، تجهیزات و شبکه های فرسوده آب و فاضلاب

.5 تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره گیری از آب های غیرمتعارف

.6 توسعه سامانه های جمع آوری، تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب

۱۰ . ارتقاء سطح دانش، پژوهش و فناوری در صنعت آب و برق با تأکید بر:

.1 استقرار مدیریت دانش و مدیریت دانش محور در بخش های وابسته

.2 گسترش پژوهش های کاربردی و توسعه ای و ارتقاء سطح تحقیق و توسعه

.3 توسعه همکاری های مشترک با سازمان های مرد منهاد و مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی

.4 تجاری سازی و مأموریت گرا کردن تحقیقات و نوآوری ها و حمایت از مالکیت معنوی

.5 توسعه و تقویت مستمر سخت افزاری و نرم افزاری مراکز آموزشی و تحقیقاتی صنعت آب و برق

.6 ایجاد نظام پایش تحولات علمی و فناوری مرتبط با صنعت در سطح بی نالملل

.7 شناسایی فناوری های نوین و انتقال و بومی سازی فناوری های دارای مزیت نسبی

.8 ارتقاء نظام آموزش های عمومی، تخصصی و توسعه منابع انسانی صنعت آب و برق با تأکید بر:

.1 ظرفیت سازی، آموزش و توسعه توانمندی های منابع انسانی

.2 اصلاح و ارتقاء نظام جذب و نگهداشت منابع انسانی

.3 اصلاح و ارتقاء نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی

.4 ارتقاء جایگاه مادی و معنوی متخصصان صنعت آب و برق

.5 استقرار نظام پروانه صلاحیت حرفه ای

.6 ارتقاء و توسعه نظام تأمین و پرورش مدیر

۱۲ . توسعه روابط بین الملل و حضور مؤثر در مجامع، نهادها و تصمیم گیری های منطقه ای و جهانی و ارتقاء سطح همکاری و هم افزایی برای تأمین منافع ملی

۱3 . توسعه مبادلات آب و برق و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی با تقویت مؤلفه های رقابت پذیری ملی و بنین المللنی و اسنتفاده

از مزیت های نسبی و خلق مزیت های رقابتی پایدار

۱۴ . تنوع بخشی به منابع مالی و تقویت توان مالی بخش های آب و برق با تأکید بر:

.1 جذب سرمایه های داخلی و خارجی

.2 حمایت از تأسیس بانک تخصصی غیردولتی نیرو

۱۵ . توسعه و استقرار نظام جامع و فراگیر اطلاعات مدیریت و ارتقاء سطح امنیت و کارآمدی آن

۱۶ . توسعه مدیریت خطرپذیری و بحران و پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق با رویکرد اسنتمرار اراین خدمات و کاهش آسیب پذیری منابع و تأسیسات با تأکید بر:

.1 تعمیم ضوابط و دستورالعمل های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و بهره برداری از تأسیسات صننعت آب وبرق

.2 طراحی و پیاده سازی نظام های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

.3 آگاه سازی و توسعه فرهنگ مقابله با بحران

 

عملکرد شرکت سهامی آب منطقه ای فارس در راستای اقتصاد مقاومتی 

ردیف

موضوع

اقدامات انجام گرفته با تأکید بر ارائه آمار و اطلاعات به صورت کمی

واحد

مقدار

1

ارتقاء بهره وری

برنامه ریزی جهت استقرار سامانه جامع حفاظت و بهره برداری از منابع آب (ساماب) جهت واگذاری خدمات صدور مجوزهای منابع آب زیرزمینی 

درصد

5

واگذاری فعالیت تهیه نقشه و ثبت و ورود پرونده های تملک اراضی

پرونده

100

 واگذاری امور گشت و بازرسی منابع آب

گروه

0

 واگذاری فعالیت پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز

چاه

100

حجم آب صرفه جویی شده ناشی از پر کردن چاه های غیرمجاز

میلیون متر مکعب در سال

0.5

واگذاری فعالیت بهره برداری و خدمات توزیع آب و بهسازی و نوسازی تأسیسات تأمین آب و انتقال آب

درصد

5

ممنوع کردن توسعه بهره برداری که منجر به ممنوعیت برداشت آب زیرزمینی در دشتهای استان شده است

دشت

 

میزان توزیع آب کشاورزی با توجه به خشکسالی آبهای سطحی

میلیون متر مکعب

14

2

رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی

افزایش سهم صنعت از طرحهای توسعه منابع آب

درصد

 

3

جذب سرمایه و سرمایه گذاری

 پیگیری شیرین کردن آب دریا و انتقال آن به صنایع جنوب استان از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی

درصد

1

 اجرای حداقل دو طرح از طریق B.O.T (سرمایه گذاری بخش خصوصی)

درصد

 

 استفاده از تسهیلات بانکهای سپه و پارسیان جهت تأمین لوله های مورد نیاز طرح های آبرسانی

درصد

 

4

انضباط مالی در بخش عمومی

پیاده سازی قیمت تمام شده آب استحصالی و خدمات

درصد

 

 تخصیص اعتبارات سرمایه ای شهرستانها به منظور انضباط مالی و کاهش هزینه ها

درصد

5

 

     

 

5

فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

برگزاری سمینارهای مربوط به آب و اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای ارسنجان، مرودشت، خرم بید و جهرم

تعداد

 

تهیه برنامه های تلویزیونی فرهنگ سازی مصرف آب و اقتصاد مقاومتی با مشارکت شبکه فارس

دقیقه

170

تهیه برنامه های رادیویی فرهنگ سازی مصرف آب و اقتصاد مقاومتی با مشارکت شبکه فارس

دقیقه

20

حضور مدیریت شرکت در سمینار بخشداراران و فرمانداران به منظور تبیین بحران آب در اقتصاد مقاومتی

نوبت

 

شرکت در همایش دهیاران 17 شهرستان استان جهت توضیح وضعیت بحرانی آب استان و نیاز به صرفه جویی و بهینه سازی آب مصرفی

شهرستان

 

6

تکمیل پروژه های نیمه تمام

زمینه سازی جهت آبگیری سد چشمه عاشق

درصد

1

برنامه ریزی جهت سرعت بخشیدن به تکمیل سد هایقر

درصد

1

تسریع روند اجرای بند انحرافی ملاصدرا به منظور استفاده آب در تولید برق

درصد

5/0

کاهش سطح زیر کشت اراضی مدرن شبکه درودزن

هکتار

 

7

تغییر الگوی مصرف

هماهنگی با صنایع آب بر جهت استقرار سیستم های باز چرخانی آب

درصد

2

افزایش سهم صنعت از محل کاهش سهم کشاورزی

میلیون متر مکعب در سال

 

8

سایر موضوعات مرتبط با سیاستهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی

آماده بهره برداری نمودن بخشی از اراضی شبکه تنگاب فیروزآباد

هکتار

 

 تاریخ ثبت : 19 خرداد 1395
  آخرین به روزرسانی : 13 آبان 1398
 مدیر سایت
 14514
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 994
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,665,400
  • آخرین به روزرسانی : 18 آذر 1403 10:30:46
  • شناسه IP شما : 18.97.14.88

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :