|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست هم اندیشی شرکت آب منطقه ای و سازمان صنعت، معدن، تجارت استان فارس

از بهینه سازی مصرف آب در صنعت تا بازچرخانی و استفاده از پساب های صنعتی

نشست هم اندیشی شرکت آب منطقه ای فارس و سازمان صنعت، معدن، تجارت استان با هدف بهینه سازی مصرف آب در واحد های صنعتی فارس ، تاکید بر بازچرخانی و استفاده از پساب های صنعتی و ارزیابی نقش واحد های صنعتی در حفاظت از منابع آب سطحی و زیر زمینی استان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس ، محمد مهدی شریفی مجری طرح اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی آب منطقه ای فارس دراین نشست  در خصوص طرح احیا و تعادل بخشی و نیز پروژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی که وظیفه آن انعکاس نتایج دیگر پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف آب در کلیه بخش های شرب  و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی می باشد  سخن گفت و اظهار داشت : هدف نهایی فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف آب توسط بهره برداران است.

وی،  از مدیران سازمان صنعت ، معدن و تجارت درخواست کرد با همکاری و همیاری در اطلاع رسانی مواردی همچون استفاده از پساب تصفیه شده شهرها به جای استفاده از آب استحصالی از منابع آب زیرزمینی و سطحی، بازچرخانی آب در صنایع، تصفیه پساب خروجی از صنایع  را در اولویت قرار دهند .

شریفی با تاکید بر نقش موثر صاحبان صنایع در جهت فرهنگ سازی و مصرف بهینه منابع آب گفت : بهینه سازی مصرف آب در صنایع یکی از اولویت هایی است که باید دنبال گردد ، از همه ظرفیت های قانونی در این عرصه باید بهره گیری شود.

 شریفی با بیان اینکه  بازگردانی آب یا اصلاح آب یکی از راهکارهای استفاده مجدد از آب های مصرف شده در صنعت می باشد گفت : دراین رویکرد  تلاش می شود تا کیفیت پساب ها به حد مطلوبی برسد. به عبارت دیگر، در فرآیند بازگردانی آب هدف اصلی جدا سازی مواد معلق و آلاینده های موجود در آن می باشد تا بتوان از این آب در کشاورزی و صنعت مجدد استفاده نمود.

علی اکبر بازیار مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس نیز درادامه این نشست با تشریح  وظیفه معاونت حفاظت شرکت آب منطقه ای گفت :  تامین آب پایدار برای بهره برداران شامل بهره برداران مصارف صنعتی و حفاظت و صیانت از منابع آب از جمله این وظایف است. چنانچه در عرصه های مختلف اطلاع رسانی و فرهنگسازی شود، به خصوص در جلوگیری از اضافه برداشت ها، در نهایت این امر به توسعه صنایع کمک می کند چرا که تخصیص جدید آب به صنایع و توسعه آن از محل پرکردن چاهها و جلوگیری از اضافه برداشت از چاهها امکانپذیر می باشد.

بازیار درادامه به موضوع امکان خرید آب چاههای کشاورزی توسط صنایع اشاره کرد و  با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلاتی که از گذشته تا امروز انسان با آن مواجه بوده است، مصرف بی رویه منابع آبی در بخش های صنعتی، کشاورزی و شهری می باشد که خطر جدی برای سفره های آب زیرزمینی به شمار می رود.  گفت : این موضوع  به سادگی برای صنایع تامین آب می کند و به توسعه صنایع نیز کمک می شود. جانمایی صنایع باید با توجه به حجم و کیفیت آب مورد نیاز و شرایط آبی منطقه در نظر گرفته شود.

 محمدرضا احمدی  نماینده مجری طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای هم با بیان اینکه علاوه  بر مصرف بی رویه آب های شیرین، ورود آلاینده های شیمیایی و میکروارگانیسم های متعدد به آنها در نهایت سلامت طبیعت و محیط زیست را به خطر انداخته است  استفاده از ظرفیت شهرستانهای دارای صنایع بیشتر و تشکیل جلسات جهت فرهنگسازی مصرف بهینه آب  را راهگشای بسیاری از مشکلات دانست و گفت : این موضوع می تواند گام بزرگی در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب باشد.

این مقام مسوول  همچنین از نقش پیام رسانی شرکت ها و سازمانهایی  مانند صنایع کوچک، شهرکهای صنعتی، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، صنایع دستی، اصناف مختلف و ستاد رفع موانع تولید در راستای رسیدن به اهداف پروژه  مصرف بهینه آب در صنایع  سخن گفت و افزود: همه باید دراین عرصه احساس مسوولیت کنند ، بهینه سازی مصرف آب از عهده یک یا دو دستگاه و صنعت بر نمی آید و این موضوع یک تکلیف و رسالت همگانی است.

وی اضافه کرد : راهکارهایی  متعددی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب های شیرین و آلوده شدن آنها در زندگی صنعتی و شهری ارائه شده است. تصفیه آب خاکستری و فاضلاب های شهری و صنعتی و استفاده مجدد آنها از جمله این راهکارها می باشد.

حمیدرضا حیدری رییس  گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس نیز نگرانی هایی که در خصوص منابع آب وجود دارد را بیان کرد و گفت : ما دراین عرصه با  چالش هایی مواجه هستیم، و  نیاز به فرهنگسازی مصرف بهینه آب داریم ، طرح های صنعتی و  دیگر پروژه ها چنانچه با فرهنگ سازی و همراهی مردم باشد موفقیت آمیز خواهد بود.

محمد رحیمی رئیس طرح ها و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن، تجارت فارس نیز دراین نشست با اشاره به اینکه  دغدغه ما هم تامین آب پایدار  است افزود: تامین آب پایدار رگ حیاتی برای صنایع است ،  آب را به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه می شناسیم. محل تامین آب صنایع باید روشن شود تا بتوانیم بهتر روی موضوع فرهنگ سازی و صرفه جویی مصرف آب فعالیت کنیم.

رئیس طرح ها و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن، تجارت فارس به موضوع باز چرخانی آب در واحد های صنعتی اشاره کرد و گفت : بازچرخانی  مصرف نهایی را کاهش می دهد ولی گاه هزینه اولیه برای این کار در توان عمده صنایع نیست و برای این موضوع باید فکری کرد که برای صنایع هم مزیت داشته باشد.

رحیمی با بیان اینکه ابتدا باید به سراغ صنایع پرآب بر برویم  گفت : باید  از روش های مختلفی استفاده کنیم و در کنار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی  یک مشوق هم در نظر گرفته شود که مود استقبال قرار گیرد ، خرید چاههای کشاورزی هزینه های هنگفتی برای صنایع ایجاد می کند که خصوصا در زمان تاسیس توجیه پذیر نیست. در برخی صنایع آب در کالای تولیدی وارد می شود که تقریبا چندان کاهشی در میزان مصرف آب نمی توان داد ولی آبی که در فرآیند تولید مصرف می شود با روش های مختلف می توان کاهش داد.

وی در پایان گفت : یکی از راههای کاهش عمده مصرف آب در صنایع، تبدیل خنک کننده  آبی به خنک کننده هوا و روغن است این طرح در تعدادی از صنایع اجرا شده و یا در حال  اقدام است.

حمدالله پیشرو کارشناس واحد طرح ها و سرمایه گذاری هم دراین نشست راهکارهایی برای بهینه سازی مصرف آب در صنعت ارائه داد و گفت :  برای موفقیت دراطلاع رسانی لازم است که در کنار کارهای کلی، فعالیت ها به صورت جزئی و تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد، تا بتوان موضوع را به صورت پروژه محور پیش برد و پایش کرد. علاوه براین برای کاهش مصرف هرگونه کالا و خدمات در کنار آموزش و اطلاع رسانی، جنبه های اقتصادی موضوع هم اهمیت دارد که باید به آن پرداخت.

دراین نشست شرکت مشاور به تشریح سیمای آب استان، چالش های موجود در منابع آبی و خساراتی که به آبخوانها و بهره برداران وارد شده است پرداخت و در نهایت دستاورد هایی که پروژه فرهنگسازی میتواند داشته باشد را تبیین کرد.

 

کد خبر: 2187
  تاریخ خبر : 15 آذر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 15 آذر 1402
 روابط عمومی
 552
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 899
  • بازدید دیروز : 6,555
  • کل بازدید : 6,065,516
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 13:57:22
  • شناسه IP شما : 3.139.62.103

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :