|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی با مسئولان آب منطقه‌ای فارس

مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس: حفظ محیط زیست و پایداری منابع آب یک هدف مشترک است.

نشست گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی با مسئولان آب منطقه‌ای فارس با هدف افزایش مشارکت اعضای تشکل‌های زیست محیطی در پایداری منابع آب‌های زیر زمینی و صیانت از این انفال الهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، این نشست هماهنگی و کارشناسی که با اظهار نظرات کارشناسی همراه بود همچنین با هدف تشریح وضعیت منابع آب و هم اندیشی برای حفاظت و صیانت از آن و مشارکت گروه‌های مردم نهاد در این راستا در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه‌ای فارس برگزار شد.

محمد مهدی شریفی مجری طرح اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی آب منطقه ای فارس دراین نشست با توضیح در مورد پروژه های احیا و تعادل بخشی و توصیف پروژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی در برنامه هفتم توسعه بر اهمیت ویژه حضور سازمان‌های مردم نهاد در عرصه حفاظت از منابع آب و محیط زیست تاکید کرد و اظهار داشت، باید ذهن بهره برداران از منابع آب رابه این سمت و سو فعال کنیم و آموزش دهیم که حفظ محیط زیست و منابع آب یک اولویت اصلی است تا بتوانیم به مرور زمان نتایج مناسبی از جامعه دریافت کنیم. شریفی با اشاره به اینکه آموزش مهمترین حلقه اتصال کشاورزان و حفظ محیط زیست، خاک و آب است افزود: نقش بهره برداران در حفاظت از محیط زیست و خاک انکار ناپذیر و موجب بقای محیط زیست است

مجری طرح اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی آب منطقه ای فارس در ادامه با اشاره به توانمندی های وجود تشکل های مردم نهاد در استان فارس گفت: باید از این ظرفیت ها در راستای حفظ توامان محیط زیست و منابع آب بهره گیری کرد، تشکل‌های مردم نهاد زبان گویای مدافعان از محیط زیست و بازویی برای اجرای برنامه های احیای منابع آب هستند که از این توان مردمی باید بهره گیری کرد.

شریفی همچنین ادامه داد: حفاظت از آب و محیط زیست و حفاظت از خاک نقش اساسی در تامین امنیت غذایی جامعه ما دارد و تبیین این موضوع نیاز به احساس مسئولیت از سوی آحاد مردم به ویژه تشکل های مردم نهاد دارد.

محمد جواد نعمت الهی دبیر انجمن زیست محیطی ایران زیبا نیز دراین نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط سمن‌ها در خصوص مصرف بهینه منابع آب و توضیح موردی برخی تجارب در سطح استان برای هرگونه همکاری و مشارکت جهت اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی مصرف بهینه آب اعلام آمادگی کرد.

نعمت الهی دبیر انجمن زیست محیطی ایران زیبا با اشاره به اینکه وزرات نیرو به این نتیجه رسیده است، که بخشی از کار را به مردم باید سپرد ابراز داشت: این اقدامی خوشایند و امید بخش است که مشارکت مردم در احیای منابع آب و محیط زیست افزایش یابد. در سالهای گذشته در استان سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه آب خصوصا احیای تالاب‌ها انجام داده اند که این نشان از توانایی زیاد این گروه های مردمی دارد.

نعمت الهی با بیان اینکه در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگسازی در مصرف بهینه آب تجارب و سوابق خوبی داریم گفت: مشتاقانه آمادگی داریم، تا این تجارب را در اختیار مدیران و مسئولان این حوزه بگذاریم. پیشنهاد می شود که مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هر سه با هم دیده شود و برنامه ریزی به صورت جامع انجام گیرد تا آموزش‌ها به فرهنگ سازی منجر گردد، در کنار هر گونه کار فرهنگی باید سود اقتصادی کشاورز هم در نظر گرفته شود.

محمد جواد سیاح پور دبیر انجمن میراث پریشان نیز در این نشست ضمن استقبال از مشارکت در جهت پیشبرد بهتر پروژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی در مصرف بهینه آب، به این نکته اشاره کرد که مشارکت یک علم است و باید از راههای علمی و فنی برنامه ریزی و اجرا شود. ساختار مشارکت در سازمان ها باید جایگاه مشخص داشته باشد. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی در هر منطقه، هر نوع مخاطب و هر نوع مصرف متفاوت می‌باشد.

شیما امیری عضو تشکل زیست محیطی کوچران نیز در ادامه نشست ضمن اعلام آمادگی جهت مشارکت در پروژه فرهنگسازی اعلام کرد‌: مردم ما در گذشته مدیریت و علم مهندسی را به صورت همزمان در بهره برداری از منابع آب به کار گرفته و در اقلیم خشک ایران زندگی کرده اند. این نوع تجارب اکنون باید فرا روی برنامه ریزان و تصمیم گیران جامعه ما باشد.

رسول حاجی باقری دبیر گروه مردمی دیده بان استهبان هم دراین نشست اظهار داشت: در گام اول باید به سمت و سویی برویم که اعتماد سازی انجام شود تا بتوان انتظار اثرپذیری آموزش ها بر رفتار مردم را داشت.

سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در حاشیه این نشست بر لزوم توجه به حفظ منابع آب و حفظ محیط زیست به عنوان یک هدف مشترک تاکید کرد و با بیان اینکه خاک از منابع طبیعی و محدود زمین است و پس از آب و هوا، مهم ترین جزء محیط زیست محسوب می‌شود اظهار داشت: توسعه پایدار و متوازن از اولویت‌های اساسی حفاظت از محیط زیست است. حفاظت از منابع آب نیز در همین راستا و منطبق با همین هدف است، از این رو با آموزش و جلب مشارکت عمومی، تشکیل نهادهای غیردولتی و مردمی، سیاستگذاری‌های مناسب و ایجاد برنامه‌های بلندمدت در سازمان‌های مختلف، می‌توان به داشتن محیط زیستی سالم همراه با حفظ منابع آب کمک کرد.

بدری با اشاره به اینکه حق داشتن محیط زیستی سالم، یکی از مهمترین حقوق های بشری به شمار می رود اضافه کرد: این حق نه تنها از مصادیق‌ برجسته حقوق همبستگی است و در نسل سوم حقوق بشر مقوله‌بندی می‌شود، بلکه‌ لازمه تحقق توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. با این حال، ایفای حق یاد شده مستلزم سطحی از توسعه است، که‌ به نوبه خود زمینه پیشگیری از تخریب بیشتر محیط زیست را فراهم می‌آورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه از مهمترین آثار بی توجهی به این مقوله می‌توان به آلودگی هوا، کاهش کمی و کیفی منابع آب‌، فرسایش خاک‌، تخریب جنگل ها و مراتع‌، خشکیدگی تالاب ها، بیابان زایی و افزایش کانون های تولید ریزگردها، تخریب و آلودگی زیستگاه‌های ساحلی و دریایی، سوء مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها و تخریب تنوع زیستی اشاره کرد افزود: برخورداری از محیط زیست سالم حق تمامی شهروندان است و دراین میان حفظ منابع آب با جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد اولویت دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین در ادامه با تقدیر از حضور اعضای تشکل‌های مردم نهاد در این نشست خاطر نشان کرد: حق‌ برخورداری‌ از محیط زیست سالم و حق بهره‌مندی از توسعه پایدار یکی از جلوه‌های‌ کرامت‌ انسانی تلقی می‌شود که‌ مکمل حقوق بشر برای‌ نسل‌ حاضر و شرط تحقق آن برای نسل‌های آینده است. حق داشتن محیط زیست سالم‌ امروز دیگر یک آرزوی دست نیافتنی‌ نیست‌، بلکه پس از حدود چند دهه تلاش مداوم‌ سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های‌ بین المللی و مجامع علمی شـناخته شده در سطوح بین‌ المللی‌، منطقه‌ای و ملی‌ به آرمانی بشری تبدیل شده است. برای داشتن محیط زیست سالم، افراد و اجتماعات بشری، حق دارند از محیط زیستی سالم و متعادل از نظر زیست محیطی و مساعد بـرای تـوسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی برخوردار شوند .

کد خبر: 2190
  تاریخ خبر : 25 آذر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 25 آذر 1402
 روابط عمومی
 207
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 6,403
  • بازدید دیروز : 9,626
  • کل بازدید : 6,064,465
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 13:57:22
  • شناسه IP شما : 18.216.34.146

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :