|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست هم اندیشی مدیران شرکت آب منطقه ای با مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری فارس

تشریح وضعیت منابع آب استان فارس در هم اندیشی با مسئولان منابع طبیعی از چاره اندیشی برای ترمیم جنگل‌های منابع طبیعی تا حفاظت از منابع آب و منابع طبیعی به عنوان یک اقدام راهبردی

نشست هماهنگی و تشریح وضعیت منابع آب استان فارس با هدف هم افزایی جهت حفاظت و صیانت از این منابع ارزشمند با حضور مدیران شرکت آب منطقه‌ای فارس و معاونین و مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی فارس برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در حاشیه این نشست آسیب به منابع آبی را برای محیط زیست و منابع طبیعی زیان آور دانست و گفت: هزینه‌های احیا و نگهداری تا استقرار کامل گیاهی بدون در نظر گرفتن خسارت‌های وارده بر ارزش‌های زیست محیطی و تاثیر مثبت جنگل‌های طبیعی بسیار زیاد است ، هزینه احیای جنگل‌های آسیب دیده بر اثر خشکسالی و فرونشست زمین و آسیب به منابع آب به حدی است که حتی در پی سالها بارندگی نیز این هزینه ها جبران نمی شود از این رو عزم همگانی برای مراقبت و نگهداری از منابع آب الزام آور است. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس، ایجاد آفاتی مانند پروانه سفید در شهرستان رستم و جنگل های بلوط و همچنین بروز پدیده کرم ساقه خوار و هجوم ملخ ها به جنگل های منابع طبیعی و محیط زیست استان را از پیامدهای آسیب به منابع آبی دانست و گفت: خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را به جنگل‌های طبیعی استان وارد کرده که برخی خسارات از جمله کاهش شدید ظرفیت و تولید جنگل‌های طبیعی و حتی از بین رفتن قسمت‌های مهمی از سطح جنگل‌ها از جمله آثار کوتاه مدت خشکسالی در بخش جنگل است.

 محمد مهدی شریفی مدیر روابط عمومی و مجری پروژه اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی آب منطقه‌ای فارس نیز در این نشست درخصوص پروژه های ۱۵ گانه طرح احیا و تعادل بخشی بویژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی توضیحاتی ارئه داد و گفت: همه این موارد پانزده گانه در راستای احیای آب و به تعادل رساندن منابع و مصارف منابع آب بخصوص سفره‌های زیرزمینی می‌باشد .

طرح تعادل بخشی نیاز به تبیین و آگاه سازی عمومی به ویژه در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی دارد و هر بند از این موارد پانزده گانه منشوری در راستای حفظ منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و حفظ منابع آب است که باید اجرایی شود. مجری پروژه اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی آب منطقه‌ای فارس ابراز امیدواری کرد که در سال جاری بتوانیم تفاهم نامه ای بین دو سازمان آب منطقه‌ای و منابع طبیعی تنظیم کنیم تا گام‌های موثری در جهت اهداف این پروژه برداشته شود.

 شریفی همچنین گفت: خشکسالی و آسیب به منابع آبی استان که بیش از ۲ دهه در فارس استمرار داشته علاوه بر زمین‌های کشاورزی، بلای جان جنگل‌ها نیز شده به گونه‌ای که دهها هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان در اثر خشکسالی‌ و آسیب به منابع آبی آسیب جدی دیده‌ است.

محمدرضا احمدی نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس هم در جهت تاکید بر اهمیت فرهنگسازی، سخن مقام معظم رهبری را مثال زد که فرهنگسازی مانند هوایی است که تنفس می کنیم. و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم افزایی اقدامی خوب در راستای حفاظت از منابع آب داشته باشیم که این امر در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

احمدی نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس خاطر نشان کرد : آب و منابع طبیعی دو مقوله غیر قابل تفکیک و جدایی است، پاسداشت و حفاظت از منابع آبی به حفاظت از منابع طبیعی می‌انجامد، سریال ادامه‌دار خشکسالی و آسیب به منابع آب از ۲۲ سال گذشته در استان فارس و بسیاری از مناطق دیگر کشور آغاز شد و در قسمت‌های ابتدایی با کاهش شدید بارندگی و کم‌آبی به نمایش درآمد. کمبود منابع آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های بعد، آبرسانی سیار به حدود ۴۰۰ روستای این استان و فرونشست زمین در برخی دشت‌ها را در پی داشته است. این موارد زنگ خطری برای همه ما و مسوولان و مردم و همه کسانی است که دغدغه زندگی ایمن را دارند و باید برای بهبود این شرایط تلاش کرد. حمیدرضا حیدری رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب منطقه ای فارس نیز اهمیت و حساسیت اجرای طرح تعادل بخشی را تشریح کرد و گفت: این پروژه اهمیت زیادی دارد و تا اطلاع رسانی انجام نشود و با ایجاد فرهنگ مصرف بهینه آب همراهی مردم را کسب نکنیم نتایج خوبی نمی توان گرفت.

حیدری، باتوجه به ارتباط نزدیک این دو سازمان از مدیران هر دو دستگاه درخواست همکاری در راستای حفاظت از منابع آب و جنگل‌های  استان کرد و گفت: به دلیل خشکسالی‌های مکرر و آسیب به منابع آبی، آفات و بیماری‌های جنگلی سلامت منابع طبیعی استان را تهدید می کند ، بخش وسیعی از اراضی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان به ویژه گونه بنه در معرض آسیب قرار دارد و این گونه ها با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در حال نابودی است .در ادامه این نشست محمدحسن محبی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان فارس ضمن استقبال از مباحث و اهداف پروژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی آمادگی خود جهت هرگونه همکاری در این راستا را اعلام کرد.

محبی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: از حداکثر ظرفیت ها و نیروی انسانی و امکانات تبلیغاتی در این جهت استفاده خواهیم کرد. وجود یک کارگروه مشترک بین این دو سازمان برای برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مناسب جهت رسیدن به اهداف حفاظت از آب و جنگل بسیار ضروری و اثر بخش است. یکی از راههای موثر در جهت اطلاع رسانی و فرهنگسازی تشکیل موزه ای است که به مباحث آب  بپردازد.

غلامعلی اوجی رئیس آموزش اداره کل منابع طبیعی استان فارس نیز اهداف پروژه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی را اهداف مشترکی برای شرکت آب منطقه ای و هم برای منابع طبیعی دانست و گفت: ما آمادگی هر گونه همکاری و به اشتراک گذاشتن تجارب خود در این راستا داریم . یکی از دلایلی که موجب می شود بهره بردار از کلیه منابع طبیعی از جمله آب استفاده غیرمجاز داشته باشد مشکلات معیشتی است، که امیدواریم به زودی برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

این نشست با حضور محمدحسن محبی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، غلامعلی اوجی رئیس آموزش اداره کل منابع طبیعی استان، رضا نیک منش معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان، مهدی رفیعی کارشناس مطالعات اداره کل منابع طبیعی، مسعود سمیعی کارشناس اداره کل منابع طبیعی، کاظم اعرابی، رئیس مطالعات اداره کل منابع طبیعی، محمدرضا احمدی نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی، محمد مهدی شریفی مدیر روابط عمومی و مجری پروژه اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی، حمیدرضا حیدری، رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب منطقه‌ای و اعضای شرکت مهندسی مشاور سنگاب زاگرس برگزار شد.

 

کد خبر: 2193
  تاریخ خبر : 29 آذر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 2 دی 1402
 روابط عمومی
 332
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 10
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 185
  • بازدید دیروز : 3,519
  • کل بازدید : 6,068,321
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 15:39:22
  • شناسه IP شما : 3.128.79.88

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :