|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با اجراي طرح شبكه آبياري دشت فيروزآباد اين منطقه حيات دوباره خود را از سر مي گيرد

مهندس افراسياب خوشاب نماينده مجري طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت فيروزآباد:

 

با اجراي طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت فيروزآباد اين منطقه حيات دوباره خود را از سر مي گيرد

 

نماينده مجري طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت فيروزآباد در استان فارس اعلام كرد: فاز اول اين طرح 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در صورت تأمين اعتبار لازم تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.

مهندس افراسياب خوشاب در جريان بازديد خبرنگاران از عمليات اجرائي طرح مزبور، هدف از اجراي اين طرح را آبياري اراضي كشاورزي و انتقال آب شرب و صنعت به دشت فيروزآباد در وسعتي حدود 10 هزار هكتار عنوان كرد.

وي با يادآوري اينكه اجراي اين طرح از اسفند ماه سال 88 آغاز شده است، اظهار داشت: با توجه به وجود شرايط اين پروژه، تأخيري در زمان اجراي آن احساس نمي شود، هرچند كه به لحاظ برنامه اي شاهد تأخيراتي هستيم ولي از اين نظر كه ساختار كار به دلايلي دستخوش تغييراتي شده است اين عقب ماندگي محسوس نيست زيرا از ابتداي آغاز عمليات با مسائلي برخورد نموديم كه قابل پيش بيني نبود. در همين رابطه تصور ما اين بود كه شرايط به گونه اي ديگر پيش رود ولي متأسفانه اين امر تحقق نيافت ولي به هر حال با درك متقابلي كه بين مجموعه ما و معارضين حاكم بود هم اكنون پس از تغييراتي، عمليات اجرائي به صورت مطلوبي دنبال مي شود.

مهندس خوشاب خاطرنشان كرد كه محدوده شبكه آبياري فيروزآباد حدود 13 هزار هكتار است كه در سه مرحله مطالعاتي و اجرائي در حال پيگيري است و هم اكنون ما در فاز يك اين پروژه، كارهاي اجرائي را دنبال مي نمائيم.

اين مقام مسئول در شركت سهامي آب منطقه اي فارس در ادامه از اجرائي شدن فاز دوم طرح در محدوده اي به وسعت 3500 هكتار خبر داد و گفت: عمليات اجرائي فاز دوم پروژه ياد شده پس از اتمام كار فاز نخست طرح، بلافاصله آغاز خواهد شد.

مجري طرح انتقال آب سد تنگاب به دشت فيروزآباد اظهار داشت: با اجراي كامل طرح حدود يكصد ميليون مترمكعب آب جهت مصارف مختلف وارد دشت فيروزآباد مي شود كه اين امر تأثير به سزائي در كاهش مصرف آبهاي زيرزميني و همچنين تقويت منابع آب و توسعه كشاورزي خواهد داشت.

مهندس خوشاب اضافه كرد: مصارف صنعتي و شرب در اين طرح حدود 20 ميليون مترمكعب ديده شده كه با اجراي پروژه، آب سالم شرب در اختيار شهر فيروزآباد و همچنين آب پايدار در اختيار بخش صنعت واقع در منطقه قرار خواهد گرفت.

وي خاطرنشان كرد: چاههاي آب فيروزآباد به دليل بهره برداري بيش از حد از آنها به شدت دستخوش افت سطح آب شده اند و با توجه به اين مسأله اگر بتوان حجم آبي در حدود 60 ميليون مترمكعب را از سد فيروزآباد و بين 30 تا 35 ميليون مترمكعب آب را از چشمه ها وارد شبكه فيروزآباد نمود مي توان از پيشروي افت آب زيرزميني كاست.

مهندس خوشاب انتقال 20 ميليون مترمكعب آب از منابع سد فيروزآباد جهت مصارف شرب و صنعت مردم اين منطقه را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده ذكر نمود و گفت: در واقع ما بخش عمده اي از كار اجرائي خود را در اين زمينه انجام داده ايم.

وي توضيح داد: شبكه آبياري فيروزآباد در بخش كشاورزي يا همان بخشي كه از آب سد نيازش تأمين مي شود صد در صد تحت فشار است كه از راندماني بيش از 75 تا 90 درصد برخوردار مي باشد كه اين امر كمك بسيار زيادي خواهد بود و با توجه به محدوديت منابع آبي موجود، بهترين طرح محسوب مي شود.

نماينده مجري طرح انتقال آب سد تنگاب به دشت فيروزآباد تصريح كرد: بلحاظ اينكه قرار بوده است ما در شبكه آبياري فيروزآباد حداكثر استفاده را از پتانسيل هاي موجود بنمائيم، طرح به گونه اي ارائه شده كه بتواند از انرژي آب ذخيره شده در پشت سد استفاده شود.

بنابراين روش انتقال آب توسط لوله از سد تنگاب هم اكنون در مرحله اجرا قرار دارد و در اين رابطه حدود 10 كيلومتر خط لوله فولادي 1600 ميلي متري و 5 كيلومتر خط لوله 1400 GRP و 13 كيلومتر خط لوله پلي اتيلن در اقطار 900 تا 250 ميلي متري در نظر گرفته شده كه البته همه اينها در فاز يك عمليات اجرائي ما لحاظ شده است.

مهندس خوشاب در ادامه اظهارات خود متذكر شد: امسال 52 ميليارد ريال به اجراي اين طرح اختصاص يافته است و پيش بيني مي شود تا پايان طرح حدود 450 ميليارد ريال ديگر براي هزينه كردن در اين پروژه مورد نياز باشد.

وي همچنين گفت: تاكنون بيش از 130 ميليارد ريال در اجراي اين پروژه هزينه و سرمايه گذاري شده است.

نماينده مجري طرح انتقال آب سد تنگاب به دشت فيروزآباد با اشاره به تنگناهاي موجود در پرداخت اعتبارات مورد نياز طرح ياد شده، خواستار همكاري تمامي مسئولان ذي ربط و در كنار آن پيگيريهاي بخش كشاورزي كه در اين ميان نقش عمده اي را به عهده دارد، شد تا هرچه سريعتر اين پروژه حياتي به مراحل پاياني خود نزديك و در آينده اي نزديك مورد بهره برداري قرار گيرد.

مهندس خوشاب ضمن قدرداني از شركت مهندسين مشاور پارس فرازبند كه كار نظارت بر اين طرح بزرگ را با تلاش فراوان دنبال نموده است و همچنين شركت ريگ بتن پيمانكار پروژه كه علي رغم تمامي مشكلات، كار را با جديت دنبال مي كند قدرداني كرد.

در برنامه ديدار خبرنگاران از پروژه انتقال آب سد تنگاب به دشت فيروزآباد، مهندس سالمي زاده از سوي شركت مهندسين مشاور پارس فرازبند با اشاره به مشكلات موجود و با يادآوري اينكه در برخي موارد ناگزير به تعويض طراحي و جابجا كردن مسير خط لوله ها بوديم گفت: اما بعنوان ناظر پروژه كار با كيفيت خوب و شرايط مطلوبي به پيش رفته است و اميدواريم تا پايان سال 90 فاز اول اين طرح به مرحله بهره برداري برسد.

ضمناً مطالعات فازهاي بعدي نيز توسط مهندسين مشاور پارس فرازبند در حال انجام است كه اميدواريم از اين رهگذر منشاء خدمتي به كشور باشيم.

همچنين مهندس شكراللهي پيمانكار پروژه نيز با يادآوري اينكه همه نيروهاي فعال در اين پروژه دست به دست هم داده تا كار هرچه سريعتر به انتها برسد از سختي هاي اداري و مشكلات اعتباري موجود بر سر راه اين پروژه سخن گفت و ابراز اميدواري كرد كه اين مشكلات با حسن نيتهائي كه وجود دارد حل شود و شركت ريگ بتن بتواند در اين راستا خدمات خود را در حد ارزنده اي عرضه نمايد.

 

کد خبر: 273
 1222
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 3,071
  • بازدید دیروز : 4,087
  • کل بازدید : 6,051,507
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 12:39:57
  • شناسه IP شما : 3.144.77.71

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :