|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با اجراي سيستم توليد و تزريق اُزن آب شيراز گواراتر مي شود

با اجراي سيستم توليد و تزريق اُزن

آب شيراز گواراتر مي شود

 

 

 

 

                                                 

 

با توجه به تأمين بخشي از آب مورد نياز شهر شيراز از منابع سطحي سد درودزن و كاهش سطح آب اين سد در ماههاي گرم سال، به ويژه نظر به وقوع پديده خشكسالي در چند سال اخير كه منجر به كاهش شديد سطح آب در مخزن سد مزبور شده است، مردم شيراز در مواردي احساس مي كدرند كيفيت و كميت آب مصرفي آنها دستخوش تغييراتي شده است و اين تغيير بخصوص در طعم و بو و رنگ آب انتقالي از سد درودزن كاملاً مشهود بود.

    بر همين اساس، شركت سهامي آب منطقه اي فارس بعنوان متولي تأمين منابع آب مورد نياز مردم، به منظور رفع طعم و بوي آب برداشت شده از مخزن ذخيره سد درودزن، تهيه و نصب دستگاه هاي توليد و تزريق ((ازن)) را در دستور كار طرح آبرساني شيراز قرار داد و اين اقدام در مرداد ماه سال گذشته براساس يك برنامه زمان بندي 18 ماهه تعريف شد، منتهي با توجه به نياز و ضرورت اجراي سريع تر پروژه مورد نظر، شركت آب منطقه اي فارس با راهكارهاي پيش بيني شده و فعاليتهاي مجموعه دست اندر كار اين پروژه اعم از پيمانكار، مشاور و پيگيري هاي كارفرما، سعي نمود پروژه مزبور در مدت 12 ماه مراحل اجرائي خود را پشت سر بگذارد كه بر همين اساس هم اينك اين طرح آماده راه اندازي آزمايشي است.

    مطالب فوق را مهندس نوذر جلالي رئيس گروه آبرساني شهري شركت سهامي آب منطقه اي فارس در برنامه بازديد خبرنگاران از طرح مزبور در جمع نمايندگان رسانه هاي گروهي مطرح كرد و گفت: عمليات مربوط به احداث ساختمان ها و مخزن تماس تكميل و كليه تجهيزات و دستگاههاي توليد و تزريق ((ازن)) نصب شده و مراحل پيش راه اندازي اين پروژه در حال اجراست. گفتني است كه پروژه مزبور در مهر ماه سال جاري با حضور مقامات عالي وزارت نيرو و همچنين مقامات ارشد استان به بهره برداري خواهد رسيد.

     مهندس نوذر جلالي در جمع خبرنگاران در مورد چگونگي طرح مزبور كه به منظور بهبود كيفيت آب شرب شيراز به اجرا درآمده، اظهار داشت: براي مقابله با طعم و بوي ناخوشايند آب، در علم متداول امروز راههاي مختلفي پيش بيني شده كه از آن جمله بايد به توليد و تزريق  ((كربن)) فعال و مقابله شيميائي با پديده طعم و بوي نامطلوب آب اشاره كرد ولي جديدترين روش در اين زمينه كه در جهان حرف اول را
مي زند و يكي از گران ترين موارد اجرائي است توليد و تزريق ((ازن)) به آب است. شايان ذكر است در گذشته براي اينكه بتوانند با نقصان به وجود آمده در آب به مقابله بپردازند به اين ماده حياتي ((كلر)) اضافه مي كردند. بديهي است كه ((كلر)) تنها جنبه شيميائي دارد و فقط مي تواند عوامل شيميائي را از بين ببرد ولي قادر نيست بوي ناخوشايند آب را برطرف سازد، ضمن اينكه تزريق بيش از حد ((كلر)) خود موجب بروز امراض و بيماري هاي خاص مي گردد.

  

 

 

  اين مقام مسئول در شركت سهامي آب منطقه اي فارس در ادامه اين توضيحات تصريح كرد: از نظر فني، اجزاي پروژه توليد و تزريق ((ازن)) شامل سالن ((كمپرسور)) يا خشك كننده است كه 4 واحد ((دراير)) و ((كمپرسور)) در آن مستقر شده است. ((دراير)) ها ساخت كشور آلمان و (كمپرسورها) ساخت كارخانه (اطلس كوپكو) بلژيك هستند. قلب دستگاه (ازن) زني در كارخانه (ازونياي) سوئيس كه بعنوان يكي از معتبرترين و شناخته شده ترين كارخانه هاي توليد دستگاه (ازن) در دنيا مطرح است ساخته شده است و وجود چهار (يونيت) هر كدام با قابليت توليد (ازن) در حد 10 كيلوگرم در ساعت، ما را قادر مي سازد حداكثر 40 كيلوگرم در ساعت «ازن» توليد و تزريق نمائيم. البته اين در حالي است كه آمارها نشانگر اين هستند كه در بدترين حالتها در دوران خشكسالي ما در هر ساعت به بيشتر از 27 كيلوگرم «ازن» نياز نداشتيم و به همين دليل يك واحد را قطعاً به صورت رزرو نگهداري خواهيم كرد.

    مهندس جلالي اعلام كرد: زميني كه براي احداث اين تأسيسات مورد استفاده قرار گرفته، 2 هكتار وسعت دارد و اجراي اين پروژه تاكنون نزدي به 77 ميليارد ريال هزينه داشته كه اين هزينه ممكن است تا پايان پروژه به حدود 80 ميليارد ريال برسد.

   وي در رابطه با موارد احتمالي نشست «ازن» از تأسيسات ايجاد شده اطمينان داده تمامي اين سيستم به نحوي طراحي شده كه در صورت وجود كوچكترين نشستي با توجه به برخورداري آن از قابليت هاي فراوان در نخستين لحظات، نشستي را شناسائي مي كند و سيستم به صورت اتوماتيك قطع مي شود. سپس سيستم هاي كنترل كننده بلافاصله وارد عمل شده و نقيصه را برطرف مي سازند. همچنين با به صدا درآمدن «آلارم»، اپراتورها سريعاً مطلع مي شوند و با رصد كردن نقطه نشست «ازن» به رفع كامل مشكل مي پردازند.

   ضمناً ناگفته نبايد گذاشت كه كل سيستم هم به صورت دستي و هم در قالب اتوماتيك قابل كنترل است. همچنين تمامي سيستم ياد شده داراي مجوز است و علت انتخاب اين پروژه پيش زمينه اي است كه از گذشته داشتيم زيرا ما مدت دو سال نتايج آن خروجي از سد درودزن را در محل تصفيه خانه شماره 2 قديم در تمامي فصول مختلف سال به دست آورده و نمونه هاي اخذ شده را به آزمايشگاههاي معتبر داخلي و خارجي مي فرستاديم. در اين آزمايشگاهها نمونه هاي آب ارسالي تجزيه و مورد بررسي قرار مي گرفت. نهايتاً فرايندي به وجود آمد كه بخش طراحي و تزريق «ازن» پيشنهاد گرديد و با توجه به نظر كارشناسان داخلي و در كنار آن اطلاعاتي كه آزمايشگاههاي خارجي در اختيارمان قرار دادند به اين نتيجه رسيديم كه اين واحد مفيدترين و به روزترين واحد محسوب مي شود. رئيس گروه آبرساني شهري آب منطقه اي فارس با اشاره به بازديدهاي مقامات ارشد وزارت نيرو و همچنين مديران استان در جريان اجراي پروژه گفت: به اذعان تمامي بازديدكنندگان، اين واحد يكي از جديدترين و پيشرفته ترين واحد «ازن» زني در سطح كشور است كه براي آبرساني شيراز در نظر گرفته شده است. البته ما در خط دوم آبرساني به شيراز از سد درودزن هم يك واحد اصلاح به صورت هم «ازن» و هم تركيب با كربن هاي فعال پيش بيني نموده ايم و در حال حاضر در مجموع تأسيسات، بهبود كيفيت آب را از همان ابتدا بعنوان جزو لاينفك پروژه براي انجام كار در نظر بگيرد و دستگاههاي اجرائي را مكلف نموده كه از اين سيستم استفاده كنند.

وي در بخش ديگري از توضيحات خود به معرفي دستگاه نظارت طرح كه مهندسين مشاور «تهران بوستون» اين مسئوليت را بعهده دارد و پيمانكار پروژه شركت «فرابرد شيراز» پرداخت و گفت: مهندسين مشاور «تهران بوستون» از مشاوران قديمي است كه در خط اول آبرساني به شيراز نيز مشاور پروژه محسوب مي شد و همچنين شركت «فرابرد شيراز» نيز بعنوان پيمانكار طرح در زمينه ساخت تصفيه‌خانه‌ها، كولينگ ها و ايستگاههاي پمپاژ از تجارب خوبي برخوردار است كه بايد از تلاشهاي تمامي اين عزيزان قدرداني كرد.

 

 

کد خبر: 286
 1212
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 2,388
  • بازدید دیروز : 4,087
  • کل بازدید : 6,050,824
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 09:14:00
  • شناسه IP شما : 18.117.91.153

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :