|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با بهره برداري از شبكه آبياري دشت توابع ارسنجان اين منطقه حيات دوباره خود را از سر مي گيرد

 سيد محمدرضا شفيعي مجري طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت توابع ارسنجان:

با بهره برداري از طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت توابع ارسنجان اين منطقه حيات دوباره خود را از سر مي گيرد

 

مجري طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت توابع ارسنجان در جريان بازديد خبرنگاران رسانه هاي گروهي از محل اجراي اين طرح ابراز اميدواري كرد كه با بهره برداري از پروژه مزبور تحولي شگرف درزمينه عمران و آبادي دشت ارسنجان ايجاد شود و اين دشت وسيع كه به دليل بروز خشكسالي و برداشت بي رويه آب هاي زيرزميني از طريق چاه هاي غيرمجاز از سال 1382 به منطقه اي خشك و  غيرقابل كشت تبديل شده است ، حيات دوباره خود را آغاز نمايد.

 

 سيد محمدرضا شفيعي با ارشاره به اين كه مطالعات طرح آبياري وزهكشي دشت توابع ارسنجان از سال 1367 آغاز ودر سال 1372 به پايان رسيد، اظهار داشت : در ابتدا پروژه انتقال آب سد سيوند به دشت توابع ارسنجان به طول 41 كيلومتر در دست اجرا قرار گرفت ولي پس از بازنگري با توجه به تغيير وضعيت مسيرو بحث استملاك اراضي حدود 7 كيلومتر از آن حذف ويك باكس به طول 3200 متر در عمق 9 متري سطح زمين و يك بند به طول تاج 70 متر احداث گرديد.

مهندس شفيعي با اشاره به وجود 22 هزار و 300 متر كانال و 28 هزار متر لوله  مورد نياز در اين طرح از 40 كيلومتر خط انتقال براي رسانيدن آب سد سيوند به دشت توابع ارسنجان نيز خبرداده وي هزينه كلي پروژه شامل شبكه توابع ارسنجان ، قصرالدشت و همچنين بند و باكس و كانال را 520 ميليارد ريال اعلام كرد و مدت زمان اجراي شبكه توابع ارسنجان را 36 ماه اعلام نمود كه از ارديبهشت ماه سال گذشته اجراي آن آغاز شد.

مهندس شفيعي تاكيد كرد: در صورتي كه از نظر مالي مشكلي به وجود نيايد اين شبكه در مدت مقرر به اتمام خواهد رسيد و بند و باكس در نصف مدت زمان قرارداد يعني 18 ماهه به پايان رسيده است.

وي خاطر نشان كرد كه طرح شبكه آبياري و زهكشي دشت ارسنجان هم اكنون از 30 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است و 75 كيلومتر طول شبكه هاي درجه يك ودو اين طرح در قالب لوله هاي GRP از قطر 1200 تا 600 ميلي متري و همچنين لوله هاي پلي اتيلن به اقطار 600 تا 200 ميلي متري در دست اجرا است.

اين مقام مسئول در شركت سهامي آب منطقه اي فارس با يادآوري اين كه شبكه توابع ارسنجان به صورت كم فشار در نظر گرفته شده ، گفت : ابتدا قرار بود ميزان آبي كه در اين راستا تخصيص داده مي شود از حجم بالاتري برخوردار باشد كه سپس با توجه به مسائل زيست محيطي و ضرورت تامين آب شرب شهرهاي ارسنجان و سعادت شهر مقرر گرديد بخشي از آب اختصاص يافته به شبكه توابع ارسنجان كسر شود كه به همين دليل شبكه به صورت كم فشار طراحي گرديد تا از ميزان سطح زير كشت كاسته نگردد. وي در بخش ديگري از توضحيات خود از دشواري اجراي طرح مزبور و زحمات طاقت فرسايي كه در اين رابطه از سوي نيروهاي تلاشگر موجود كشيده شده سخن گفت و از جمله متذكر شد كار در شرايطي دشوار و فضايي بسيار سخت دنبال مي شود و با توجه به عدم دسترسي به آب حتي براي تست كردن لوله ها، ما ناگزير در قالب روش هاي ابداعي نسبت به تست لوله ها اقدام مي نماييم. مجري طرح آبياري و زهكشي دشت توابع ارسنجان ادامه داد: بند و باكس اين پروژه در زمستان يعني بدترين زمان به اجرا درآمد. گفتني است در اين راستا با وضعيت نامطلوبي مواجه بوديم زيرا نوع خاك منطقه در اثر آب هاي زيرزميني و سطحي زمين را به لجنزاري تبديل كرده و با تلاقي را در پيش رويمان قرار داده بود كه ماشين آلات بايد به سختي كار خاكبرداري را انجام مي دادند. ما تقريباً در چنين شرايطي 540 تا 550 هزار مترمكعب خاكبرداري را به انجام رسانديم كه 90 درصد اين تلاش ها در فصل زمستان صورت گرفت و بايد ادعا كرد كه اين پروژه از معدود پروژه هايي ست كه در نصف زمان مقرر و در شرايط ناسازگار به اجرا درآمد و به همين علت بايد به چنين تلاش هايي افتخار كرد.

 

 شفيعي در همين جا از مهندسين مشاور «سكو» كه كار نظارت طرح را به عهده دارد و همچنين «پارس گرما» پيمانكار پروژه وابسته به وزارت دفاع قدرداني كرد و گفت: مهندسين مشاور «سكو» در طراحي پروژه سد سيوند و شبكه آبياري و زهكشي نقش داشته و شركت «پارس گرما» نيز از پيمانكاران توانمندي است كه بند و باكس پروژه را در نصف زمان قيد شده در قرارداد به اتمام رسانده و اميدواريم با توانايي هاي مديريت و پرسنل اين شركت باز هم شاهد فعاليت هاي ثمربخش آنان در تسريع روند اجرايي عمليات بعدي باشيم. وي همچنين از حسن همكاري هاي شركت «فراسان » كه لوله هاي GRPپروژه را تامين كرده است، قدرداني كرد و گفت : مسئولين اين شركت قبل از دريافت هرگونه مبلغي لوله هاي مورد نياز اين طرح را تامين كرده اند و ناگفته نبايد گذاشت شركت «پارس گرما» كه پيمانكار اجرايي شبكه محسوب مي شود و همچنين شركت «فراسان » كه تامين كننده لوله هاي پروژه مي باشند در عين حال كه از ما طلبكار هستند به هيچ عنوان كار را تعطيل نكرده و با سرعت مطلوبي عمليات خود را دنبال مي كنند و ما اميدواريم شبكه قبل از 3 سال آينده به بهره برداري برسد.

مجري طرح آبياري و زهكشي دشت توابع ارسنجان در قسمت ديگري از گزارش خود در رابطه با طرح ياد شده اظهار داشت: طول زهكشي هاي درجه يك و دو شبكه توابع ارسنجان 110 كيلومتر است و طول شبكه هاي آبياري و انتقال 75 كيلومتر است.

وي اضافه كرد : ما در همين راستا يك ميليون و 700 هزار متر مكعب خاكبرداري خواهيم  داشت كه تاكنون در اين مورد از 30 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بوده ايم.

بايد گفت مسلماً با توجه به هزينه اجراي اين طرح كه 520 ميليارد ريال برآورد شده است در صورتي كه اعتبارات مورد نياز در مراحل مختلف اجراي طرح تامين شود، وقفه اي در روند اجراي آن پديد نخواهد آمد و قادر خواهيم بود 5200 هكتار از اين شبكه را احيا نمائيم.

وي تاكيد كرد: نظر به وجود چاه هاي موجود در منطقه كه به صورتي انبوه منابع زيرزميني را استحصال نموده اند، اراضي دشت دستخوش خشكي شده اند. ما سعي مي كنيم با پلمپ كردن چاه هاي غيرمجاز، اراضي بالادست را كه در صورت ادامه برداشت آب سرنوشت اراضي خشك پائين دست را انتظار مي كشند از بحران خشكي و بي آبي مصون نمائيم.

وي در بخش ديگري از توضيحات خود با يادآوري اين نكته كه در اجراي بند و باكس طرح ، از 2تا 5/2 ميليارد تومان صرفه جويي برخوردار شده ايم، افزود :علي رغم اين كه پيمانكار مي توانست تعديل زيادي گرفته و به اين ترتيب لازم بود خسارت بيشتري به كشاورزان معارض پرداخت مي شد، پيمانكار با ارائه پيشنهاد مهندسي ارزش كه مورد تاييد مشاور و كارفرما قرار گرفت زمينه اي را فراهم كرد كه روش اجراي باكس در زيرزمين تغيير نمايد و از حالت مكعب شكل به صورت نيم دايره درآيد كه اين روش هم هزينه و هم مدت زمان ساخت قالب ها را كاهش داد و ما در اجراي كار در حقيقت 18 ماه در زمان صرفه جويي نموديم. مهندس شفيعي در پايان ابراز اميدواري كرد كه شركت آب منطقه اي فارس بتواند پيوسته در زمينه خدمتگزاري به آحاد و مردم شريف فارس پرتلاش و پويا طرحهاي مهمي را به اجرا درآورد

کد خبر: 288
 1272
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 2,942
  • بازدید دیروز : 4,087
  • کل بازدید : 6,051,378
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 12:39:57
  • شناسه IP شما : 18.219.95.244

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :