|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هدف از نصب كنتور روی چاههای آب کشاورزی، مديريت و بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها در كشاورزي است

هدف از نصب كنتور روی چاههای آب کشاورزی، مديريت و بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها در كشاورزي است

 

مدير عامل شركت آب منطقه‌اي فارس در نشست خبري مشترك با رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس مدير عامل توزيع برق فارس و گفت: افت سطح آب‌هاي زيرزميني در 112 دشت استان سالانه به يك متر رسيده است.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس در اين نشست با اشاره به اينكه كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني در 112 دشت استان سالانه به يك متر رسيده است، اين موضوع را خطري جدي دانست و گفت: امروز در شهرستاني نظير جهرم، كشاورزان بايد آب را از 450 متري زمين استحصال كنند.

حمیدرضا دهقاني با يادآوري اينكه افت سطح آب‌هاي زيرزميني،‌ افت كيفي آب را در پي داشته و خطر خشك شدن دائمي دشت‌ها از جمله عوارض دراز مدت آن است، افزود: در سطح استان فارس سالانه 700 ميليون تا يك ميليارد متر مكعب آب از سفره‌هاي زيرزميني اضافه برداشت و در كشاورزي مصرف مي‌شود.

وي با بيان اينكه تداوم اين روند به ‌معناي نابودي دشت‌هاي مختلف استان است، لزوم مديريت منابع آب را يادآور و متذكر شد: اين اضافه برداشت‌ها توسط عده‌اي قليل از كشاورزان انجام مي‌شود اما لطمات جبران ناپذيري براي همه در پي دارد و آيندگان را با مشكل منابع آبي روبرو خواهد كرد.

دهقاني از افت كيفي آب در بسياري از دشت‌هاي فارس مانند دشت‌خرامه خبرداد و گفت: در سال 90 براساس بررسي‌هاي انجام شده بالغ بر 250 هزار متر طول كف شكني چاه در سطح استان فارس انجام شده كه اين عدد يك سوم كف شكني‌ چاه‌ها در سطح كشور است.

وي با بيان اينكه فارس در سال‌هاي اخير به بهشت شركت‌هاي حفاري بدل شده است، گفت: برنامه نصب كنتورها روي چاه‌هاي كشاورزي منافع زيادي را براي كشاورز به ‌همراه دارد، از جمله بي‌نيازي به پرداخت هزينه‌هاي بسيار سنگين كف شكني چاه‌ها، جلوگيري از افت كيفي آب، كاهش هزينه‌ و افزايش بهره‌وري و حمايت‌هاي دولتي.

او گفت: كشاورزان براي نصب كنتور تنها يك ميليون تومان از كل شش ميليون هزينه آن را پرداخت مي‌كنند و مابقي هزينه به‌ صورت تسهيلات با سود پايين، توسط بانك كشاورزي تامين و پرداخت مي‌شود.

دهقانی با تصريح اينكه، كماكان حق النظاره چاههاي آب كشاورزي شامل بخشودگي است خاطرنشان كرد: با مديريت منابع آب و استفاده از روش‌هاي تخصصي مورد توجه جهادكشاورزي و اعمال اين روش‌ها، كشاورز مي‌تواند شاهد رشد قابل توجه در توليد باشد بدون آنكه منابع آب را از بين ببرد.

او گفت: همه ما در قبال آيندگان مسئول هستيم،‌ كشاورزان هم بايد به‌ ياد داشته باشند كه فرزندان آنان نيز از منابع امروز سهم دارند و بايد اين سهم حفظ شده و به آنان تحويل شود.

نصب كنتور روي چاه‌هاي برقي كشاورزي از اين  هفته  مدير عامل شركت توزيع برق فارس نيز در ادامه اين نشست گفت: بر اساس هماهنگي‌هايي كه طي چهارماه گذشته تاكنون به‌ عمل آمده است، از هفته آينده نصب كنتور روي چاه‌هاي برقي كشاورزي در چهار شهرستان فيروزآباد، ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد در سطح فارس اجرايي خواهد شد.

اصغر حدادي افزود: سياست‌گذاران در تدوين اين طرح به‌دنبال مديريت منابع آب و برق در بخش كشاورزي هستند زيرا بخش عمده‌اي از مصرف برق و آب‌هاي زيرزميني در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود بي‌آنكه بهره‌وري مناسبي عايد كشاورز و جامعه شود.

حدادي با بيان اينكه طبق برنامه هر ماه 2 هزار حلقه چاه از چاه‌هاي برقي كشاورزي،‌ به سيستم كنتور مجهز مي‌شوند، اين برنامه را يك تكليف دانست و تصريح كرد: كشاورزاني كه همراهي كنند، از حمايت‌ها برخوردار خواهند شد و آنان كه امتناع كنند شاهد سياست‌هاي تنبيهي خواهند بود.

مدير عامل توزيع برق فارس با يادآوري اينكه هم‌اينك كشاورزان براي برق كشاورزي بين 8 تا 10 ريال به‌ ازاي هر كيلووات برق هزينه پرداخت مي‌كنند، تصريح كرد: اگر كشاورزي از نصب كنتور امتناع ورزد، هزينه برق او تا 100 تومان به‌ازاي هر كيلووات افزايش خواهد يافت.

حدادي با تاكيد بر اينكه مديريت مصرف برق و آب به‌معناي ممانعت از مصرف نيست، گفت: اين روش بهترين راهكار براي بهينه‌سازي مصرف و ارتقا بهره‌وري است.

وي گفت: براساس تصميمات اتخاذ شده، هيچ نيازي نيست كه كشاورز به دستگاه‌هاي دولتي مراجعه كند بلكه مروجان كشاورزي دعوت‌نامه‌هاي مخصوص را به كشاورزان تحويل مي‌دهند و كشاورز با مراجعه به بانك كشاورزي مقدمات دريافت تسهيلات را انجام خواهد داد، بعد از اين پروسه نصب كنتور توسط دستگاه‌هاي متولي انجام مي‌شود.

حدادي گفت: كشاورزان با مصرف بهينه آب و برق و بي‌نياز شدن از تحمل هزينه‌هايي كه به‌دليل كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني و ساير مشكلات به آنان تحميل مي‌شود و همچنين افزايش توليد، مي‌توانند منابع بازپرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت بانكي را تامين كنند.

مدير عامل توزيع برق فارس خاطرنشان كرد: اطلاع‌رساني مناسب به كشاورزان مشمول طرح، زمينه را براي سرعت بخشيدن به روند كار، فراهم مي‌كند.

حدادي گفت: طبق برنامه بايد امسال بين 7 تا 8 هزار چاه برقي كشاورزي به كنتورهاي هوشمند مجهز شوند.

مهرزاد خرد نیزگفت: اگر كشاورزان با مديريت منابع، به كارگيري روش‌هاي مناسب و توصيه شده و استفاده از شيوه‌هاي نوين كشاورزي، ميزان توليد محصول را در هر هكتار از زمين خود افزايش دهند، از مزاياي آن بهره‌مند مي‌شوند و كشاورزي كه بدون توجه به اصول علمي و عملي، منابع و نهاده‌ها را مديريت نشده مصرف كند، هم به خود و هم به ديگران صدمه مي‌زند.

خرد با تصريح اينكه هدف از نصب كنتورها، مديريت و بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها در كشاورزي است،‌ گفت: جهادكشاورزي همچنان در مسير تداوم سياست‌هاي حمايتي خود، از كشاورزاني كه در اين طرح مشاركتي مطلوب داشته باشند، حمايت‌هاي بهتري را انجام خواهد داد.

رييس سازمان جهادكشاورزي فارس با بيان اينكه فصل جديدي از مديريت بر منابع و نهادهاي كشاورزي در فارس آغاز شده است، گفت: آنچه كه امروز به كشاورزان در خصوص نوع محصول، شكل آبياري و نحوه استفاده از نهاده‌هاي مختلف توصيه مي‌شود، در عمل توسط كارشناساني زبده، آزمايش شده است.

وي تصريح كرد: هر كشاورزي كه به توصيه‌ها توجه كرد، شاهد رشد توليد بود و از اين محل نه‌تنها تمام هزينه‌ها تامين شد بلكه در سخت‌ترين شرايط هم شاهد سوددهي و بهره‌وري مناسب بود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: منابع آبي استان فارس بمنظور ارتقا كيفي و افزايش سه برابري توليدات كشاورزي مديريت مي شود.

مهرزاد خرد افزود: آب كشاورزي فارس به شيوه نظام مند در راستاي توسعه كشاورزي توزيع و مديريت  مي شود.

وي ادامه داد: با كنتورگذاري بر روي چاه هاي آب كشاورزي ميزان آب مصرفي در مزارع ثبت و راهكارهاي توليد بهينه محصولات كشاورزي اعمال مي شود.

بگفته وي، براي توليد 12 ميليون تن محصولات كشاورزي در فارس از 75 درصد منابع آبي زيرزميني با صرف هزينه هاي بالا بهره گرفته مي شود.

خرد بيان داشت: با نظام مندشدن مصرف آب كشاورزي، آب صرفه جويي شده مي تواند در خدمت توسعه صنعت كشاورزي قرار گيرد.

 

 

کد خبر: 339
 2098
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 4,749
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,072,885
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 13:59:55
  • شناسه IP شما : 3.145.15.205

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :