|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ايجاد عدالت در مناقصات، مهم ترين رويكرد دفتر قراردادهاست

ابراهيمي، مدير دفتر قراردادهاي شركت آب منطقه اي فارس گفت:

ايجاد عدالت در مناقصات، مهم ترين رويكرد دفتر قراردادهاست

 

 

 

دفتر قراردادهاي شركت سهامي آب منطقه اي فارس وظيفه برگزاري مناقصات در زمينه اجراي طرحهاي عمراني و خريد كالاهاي مورد نياز طرحها، برگزاري مناقصات درخصوص خريد خدمات مهندسين مشاور جهت مطالعه، طراحي و نظارت بر اجراي طرحها و ارائه خدمات قراردادي به طرحهاي در حال اجرا در زمينه پيمانكاري و مشاوره را بر عهده دارد.

    مهندس اسماعيل ابراهيمي، مدير دفتر قراردادهاي شركت سهامي آب منطقه اي استان با بيان اين مطلب اظهار داشت: تعداد كل قراردادها از سال 90 تاكنون در زمينه اجراي طرحها 83 قرارداد با مبلغ 4199 ميليارد ريال است. در زمينه خدمات مشاوره اي نيز 103 قرارداد بسته شده كه مبلغ اين قراردادها مجموعاً 235 ميليارد ريال است. وي با اشاره به اينكه مناقصات معمولاً از طريق فراخوان صورت مي گيرد افزود: اين مناقصات تحت عنوان مناقصات عمومي، بخش عمده مناقصات شركت را تشكيل مي دهند.

    ابراهيمي با بيان اينكه از روشهاي مناقصات محدود و عمومي براي انتخاب پيمانكار استفاده مي كنيم، گفت: بيشتر به صورت عمومي برگزار مي شود.  وي تصريح كرد: رويكرد ما در سال 91 كاهش مناقصات محدود و ترك تشريفات مناقصات است. در مناقصات محدود، از تعدادي پيمانكار كه قبلاً‌ با ما همكاري داشته اند و طي 2 سال اخير از آنها ارزيابي به عمل آمده و حائز اعتبار ارزيابي كيفي لازم هستند دعوت مي شود تا پيشنهاد فني و مالي خود را ارائه كنند. پيش از برگزاري مناقصه محدود براي هر مناقصه خاص از مديرعامل شركت مجوز گرفته مي شود.

    مدير دفتر قراردادهاي شركت سهامي آب منطقه اي فارس در ادامه ضمن تشريح مناقصات گفت: مناقصات دو مرحله اي، مناقصاتي هستند كه پاكت پيشنهادات پيمانكار شامل مرحله الف، ب و ج در دو مرحله باز مي شوند. در مرحله اول، پاكت هاي الف و ب كه شامل ضمانت نامه شركت و ساير مدارك مورد نياز است به علاوه پيشنهاد فني پيمانكار كه قبلاً توسط كميته فني- بازرگاني بررسي مي شود، باز شده و اگر مورد تاييد كميسيون مناقصه باشد، در جلسه اي ديگر، پاكت (ج) كه پيشنهاد قيمت هاست مورد بررسي قرار مي گيرد.

    وي با اشاره به اينكه در مناقصات يك مرحله اي، همه اين فرآيند طي يك مرحله انجام مي پذيرد خاطر نشان كرد: در مناقصات عمومي از طريق درج فراخوان عمومي در روزنامه هاي كثيرالانتشار و سايت شركت، پيمانكاران حائز شرايط دعوت به همكاري مي شوند كه در اين صورت، اين پيمانكاران اسناد را خريداري نموده و پس از بررسي و تاييد كميته فني- بازرگاني، از حائزين امتياز لازم، دعوت به عمل آمده تا پيشنهاد خود را در سه پاكت الف، ب و ج ارائه نمايند.

    ابراهيمي با تأكيد بر اينكه بيشتر مناقصات به صورت دو مرحله اي انجام مي پذيرد، درخصوص مناقصات تشريفاتي گفت: در اين مناقصات، اگر كمتر از 20 برابر نصاب معاملات متوسط باشد، از هيأت مديره براي تدارك تشريفات مناقصه، مجوز گرفته شده و توسط پيمانكار خاص انجام مي گيرد. درمواردي كه مبلغ بالاتر از نصاب معاملات متوسط باشد تشريفات در اختيار سازمان نيست و از مراجع ذي ربط كسب مجوز به عمل مي آيد.

    وي خاطر نشان ساخت: برگزاري هرگونه مناقصه در زمينه اجراي طرحهاي عمراني در خريد تجهيزات طرحها مبتني بر قانون مناقصات و آئين نامه اجرايي آن است. درخصوص خريد خدمات مهندسين مشاور براي مطالعه، طراحي و نظارت بر طرحهاي عمراني، از آئين نامه خريد خدمات مشاوره مصوب 1/10/88 كه به تصويب هيأت وزيران عضو كميسيون اقتصاد رسيده است استفاده مي شود.

    ابراهيمي افزود: طبق بند (هـ) ماده 29 قانون مناقصات،‌ روشهاي مختلفي براي انتخاب مهندسين مشاور در نظر گرفته شده كه باتوجه به شرايط، با روش مناسب، اين انتخاب صورت مي گيرد و از مهندسين مشاور براي ارائه پيشنهاد دعوت به عمل مي آيد. وي با اشاره به اينكه در زمينه خدمات طرحها بعد از اجراي آنها، خدمات قراردادي از ابلاغ صورت جلسات تحويل زمين تا تحويل قطعي پروژه ها از طريق اين دفتر ادامه دارد، گفت: اين خدمات شامل رسيدگي به دعاوي مشاورين و پيمانكاران، رسيدگي به صورت وضعيت پيمانكاران و صورت حساب مهندسين مشاور، تمديد و تحويل قراردادها و بررسي تغييرات قراردادها و ابلاغ آنهاست.

    مدير دفتر قراردادهاي آب منطقه اي فارس، خاطر نشان ساخت: به منظور انسجام بخشي به ارائه خدمات در زمينه قراردادهاي مشاوره اي و قراردادهاي اجرايي، به ويژه قراردادهاي نظارت بر اجراي طرحها، سعي شده با دستور مديرعامل شركت، كنترل هاي جديدي براي حفظ تعادل معني دار بين اين نوع قراردادها انجام دهيم، در اين راستا، در مجوزها به استناد اطلاعات جديدي كه از مهندسين مشاور دريافت مي كنيم، اطلاعات وسيع تري در زمينه مدت و هزينه اجراي پروژه ها و علل تأخير آنها به مدير­عامل شركت يا معاونت طرح و توسعه، ارائه مي­گردد تا ايشان با ديد بهتري در صدور مجوزها تصميم گيري نمايند.

    وي با تأكيد بر اينكه براي ايجاد عدالت در مناقصات چه در زمينه پيمانكاري و چه مشاوره اي، سعي شده اسناد ارزيابي كيفي و اسناد مناقصه تهيه شود افزود: اين كار به صورت يكسان با تعيين معيارها و زير معيارهاي مربوط به هر نوع مناقصه، نحوه امتيازدهي كميته هاي فني- بازرگاني و يا هيأت انتخاب مشاور از شاخص هاي تعيين شده انجام مي گردد تا از تشتت آراء جلوگيري شود.

    ابراهيمي ادامه داد: براي استقرار روش ها يا ايده هاي جديد، همكاران ما در قالب هاي گروهي از فعاليتهاي ساير آب منطقه اي ها بازديد كرده اند و سعي شده روش اجرايي كه تا پيش از اين تنها شامل مناقصات بود را گسترش دهيم. بنابراين ساير فعاليت­ها در قالب روش اجرايي مصوب انجام خواهد شد تا از مستند ­سازي مناسب تر و زمان كوتاه تري در انجام فعاليت ها بهره مند گرديم.  وي از طراحي و راه اندازي يك نرم افزار جامع در اين گروه خبر داد كه همه فعاليتها از جمله بايگاني را كه هم اكنون منفك از ساير فعاليت هاست پوشش ميدهد؛ در اين نرم افزار، كليه روشها ملحوظ گرديده و پيش نياز قراردادي به طور خودكار در فرآيندها مطالبه مي شود.

    ابراهيمي با تأكيد بر اينكه هدف ما مشتري مداري با حفظ صلاح و صرفه دولت و رعايت قانون و مقررات است افزود: با ايجاد يك رويكرد جديد در امور قراردادها و ايجاد تعاملات جديد و استقرار يك نظام پويا در اين دفتر، براي تكريم مشتري به شكل مجدانه همت نموده ايم كه همين جا از همكاران و همراهان در اين بخش سپاس گذارم. وي در پايان گفت: هرچند از تجهيزات و امكانات جديدي براي اين دفتر در اواخر سال گذشته بهره مند شده ايم، اما به لحاظ اهميت دفتر قراردادها، جا دارد كه مورد توجه بيشتري قرار گيرد. نظام اداري حاكم بر اين دفتر و ميان كاركنان دفتر نظام خشك و بي روحي نيست و مبتني بر ايجاد رابطه صميمانه و محيطي پويا برنامه ريزي شده است كه در اين خصوص از همه همكاران كمال تشكر را دارم.

کد خبر: 340
 1047
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 39
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 4,209
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,072,345
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 13:59:55
  • شناسه IP شما : 3.133.161.153

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :