|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مشاركت مردم در احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي

مشاركت مردم در احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي

ضامن توسعه پايدار در بهره برداري از منابع آبي سد درودزن است

                                              

با توجه به رويكرد شركت آب منطقه اي فارس، برگرفته از سياست هاي وزارت نيرو در رابطه با جلب مشاركت هاي مردمي به منظور مطالعه، ساخت، بهره برداري و نگهداري از شبكه هاي آبياري و زهكشي، شركت آب منطقه اي فارس توانسته است در سال گذشته با جذب 340 ميليارد ريال، معادل 38 درصد از اعتبارات مشاركتي مقام اول را در سطح كشور كسب نمايد.

مهندس اسماعيل ابراهيمي نماينده مجري طرح شبكه هاي آبياري و زهكشي سد درودزن و مدير دفتر تجهيز منابع مالي و مشاركت هاي مردمي شركت آب منطقه اي فارس در جريان بازديد خبرنگاران از فعاليت هاي انجام شده و در دست احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي در دشت كربال در توضيحاتي ضمن اعلام وسعت 112 هزار هكتاري اراضي تحت پوشش شبكه آبياري و زهكشي سد درودزن خاطرنشان كرد: 64 هزار هكتار از اين شبكه در رامجرد و در حد فاصل پل خان تا سد درودزن كه در گذشته و اوايل انقلاب احداث شده بود هم اينك در دست بهره برداري است و 4 هكتار نيز در محدوده دشت كربال قرار دارد كه كانالهاي اصلي منشعب از بندهاي سنتي امير، فيض آباد، تيلكان و موان نيز به طول 118 كيلومتر قبلاً اجرا شده و جهت تكميل شبكه هاي آبياري و زهكشي نياز به احداث حدود 1127 كيلومتر كانال آبياري جديد و متناظر همين مقدار كانال زهكشي در دشت كربال مي باشد.

    مهندس ابراهيمي اضافه كرد: شبكه هاي آبياري و زهكشي دشت كربال 12 هزار و 800 هكتار از اراضي بند امير، 10 هزار و 500 هكتار از اراضي بند فيض آباد، 9 هزار هكتار از اراضي بند تيلكان و 14 هزار هكتار از اراضي بند موان را مشروب مي سازند.

    وي با اشاره به اينكه خط مشي شركت آب منطقه اي فارس به تبع وزارت نيرو بر اين استوار است كه شبكه هاي آبياري و تأسيسات آبي پس از احداث به مردم واگذار شد: بر همين اساس ضرورت ايجاب
مي كرد قبل از اجراي شبكه هاي آبياري و زهكشي، با مردم وارد بحث و تبادل نظر شويم.

      بنابراين با استفاده از توان مهندسين مشاور، بحث مطالعات اجتماعي و تشكيل تشكل هاي آب بران در محدوده هاي مورد نظر را آغاز نموديم و از اين طريق مردم را با چگونگي احداث اين شبكه ها آشنا كرديم و به همين دليل شاهد بيشترين ميزان مشاركت آنها در اجراي اين طرحها هستيم.

   مدير دفتر تجهيز منابع مالي و مشاركتهاي مردمي شركت آب منطقه اي فارس تصريح كرد: رويه كار ما در همين رابطه اين گونه است كه نقشه هاي تهيه شده توسط مهندسين مشاور به رؤيت نمايندگان مردم كه با مكانيزم خاصي انتخاب مي شوند و در مواردي به رؤيت تمامي ذينفعان مي رسد و براساس نظر آنها در صورت لزوم اصلاحات لازم صورت مي پذيرد.

   وي اضافه كرد: اين طرح تاكنون براساس بند الف ماده 106 قانون سوم توسعه و بند ط ماده 17 قانون چهارم توسعه با مشاركت 30 درصدي مردم و 70 درصدي دولت اجرا شده و از محل مشاركت هاي مردمي در سال گذشته 340 ميليارد ريال در اجراي طرح مزبور جذب گرديده است.

اين مقام مسئول در شركت آب منطقه اي فارس اعلام كرد: تاكنون با انعقاد 8 قرارداد و انتخاب پيمانكاران ذيصلاح در 18 هزار هكتار از 48 هزار هكتار اراضي دشت كربال احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي در دست انجام است.

اين اراضي شامل: بخشهائي از اراضي آبخوان بندهاي امير، فيض آباد و تيلكان است و ان شاء ا... با اختصاص اعتبارات مشاركتي در سال جاري و براساس پيگيري هاي انجام شده، مطالعات اجرائي و به تبع آن اجراي شبكه هاي آبياري و زهكشي در اراضي بند موان نيز آغاز خواهد شد. با اين توضيح كه در رح در دست انجام براي اراضي بند موان، بندهاي جهان آباد و حسن آباد نيز شامل خواهند شد.

   وي همچنين عنوان كرد: با اجراي طرحهاي آبياري و زهكشي در اين منطقه، توزيع سالانه 415 ميليون مترمكعب آب اراضي دشت كربال با سرعت و سهولت بهتري انجام خواهد شد. ضمن اينكه رعايت عدالت در توزيع نيز بيشتر مي گردد.

  

                                          

  مهندس ابراهيمي تصريح كرد: براي 30 هزار هكتار اراضي باقي مانده در دشت كربال به حدود يك هزار و 500 ميليارد ريال ديگر نياز داريم و اميدواريم با همين مكانيزم يعني با مشاركتهاي مردمي و با عنايتي كه از طرف مسئولين محترم شركت مديريت آب به منطقه محروم كربال صورت مي گيرد اعتبار لازم تأمين و پروژه در 5 سال آينده به اتمام برسد.

نماينده مجري طرح شبكه هاي آبياري و زهكشي سد درودزن در ادامه اين مطالب يادآور شد: در 18 هزار هكتار اراضي در دست اجرا كه بخشي از اراضي 48 هزار هكتاي كربال محسوب مي شود ما در بند امير 137 كيلومتر، در بند فيض آباد 58 كيلومتر، در بند تيلكان 127 كيلومتر و در مجموع 222 كيلومتر كانال احداث نموده ايم و در دست احداث داريم. ضمناً بايد گفت در 8 پيمان منعقد شده بين ما و پيمانكاران، 5 ميليون و 400 هزار مترمكعب خاكريزي برآورده شده كه تاكنون 2 ميليون و 203 هزار مترمكعب از اين ميزان خاكريزي صورت گرفته است.

وي اعلام كرد: در 48 هزار هكتار شبكه آبياري و زهكشي كربال در مجموع 1127 كيلومتر كانال احداث مي شود و كل عمليات خاكي پيش بيني شده در آن به حدود 14 مييون مترمكعب بالغ مي گردد.

مهندس ابراهيمي خاطرنشان كرد: از اواخر سال 87 ادامه طرح آبياري و زهكشي دشت كربال شروع شد و عملاً در سالهاي 88 و 89 بيشترين تراكم كار را پشت سر گذاشتيم.

وي با اشاره به وجود 880 كيلومتر نهر سنتي در دشت كربال گفت: نهرهاي مزبور موجب هدر رفت بالاي آب مي شوند و ما با اجراي طرح شبكه آبياري و زهكشي در اين دشت از به هدر رفتن حدود 30 درصد آب كه حدود يكصد ميليون مترمكعب آب در طول يكسال برآورد مي شود، جلوگيري مي نمائيم.

مدير دفتر تجهيز منابع مالي و مشاركتهاي مردمي آب منطقه اي فارس با بيان اينكه توسعه اشتغال از جمله اهداف اجراي اين طرح است، اظهار داشت: در شرايط فعلي كه به دليل خشكسالي، مردم منطقه از نظر امرار معاش در مضيقه و دستخوش مشكلاتي هستند 296 نفر با اجراي طرحهاي آبياري و زهكشي در حال ساخت به طور مستقيم به كار مشغول شده اند و اين در حالي است كه با رشد فعاليت كارگاه ها، امكان به كارگيري حدود 6000 نفر وجود خواهد داشت.

مهندس ابراهيمي در بخش ديگري از اظهارات خود به تشريح اثرات مثبت مشاركت مردم در اجراي پروژه هاي عمراني به ويژه احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي پرداخت و گفت: در راستاي سرعت بخشيدن به احداث شبكه هاي مزبور، مردم با طرحهائي كه در گذشته اجرا شده بود همكاري و مساعدت چنداني از خود نشان نمي دادند و بر همين اساس در بهره برداري از طرحها نيز با اشكال روبرو بوديم.

لذا رويه آب منطقه در تعامل با مردم و استفاده از دانش و آگاهي آنان در طرحهاي خود استوار گرديد و در همين رابطه در طرح آبياري و زهكشي شبكه درودزن، تعامل با مردم و همكاري هاي مستمر با آنان موجب شد اعتمادشان جلب گردد و متوجه شدند ما با رويكردي كه منافع آنها را در بر دارد پس از اتمام پروژه مديريت آن را به خود آنها واگذار خواهيم كرد و همين امر موجبات استقبال و مشاركت مردم را به وجود آورد.

وي گفت: ما در اجراي شبكه هاي آبياري و زهكشي اراضي چيزي به نام معارض نداريم و پيوسته شاهد اين هستيم كه اين مردمند كه با اشتياق فراوان با ما برخورد مي كنند و دلسوزانه ناظر بر اجراي طرح هستند و مي دانند كه در نهايت شبكه ها به خودشان سپرده مي شود.

بنابراين ما نيز متقابلاً مراتب قدرداني خود را از مردم اعلام مي نمائيم. بايد بگويم كه سرلوحه كار ما عشق به مردم است و همكاري با آنها را همراه با بركت دانسته و براي توسعه پايدار و آنچه كه در فرهنگ اسلامي ما عمل صالح تلقي مي شود از هيچ تلاشي دريغ نخواهيم كرد.

 

 

                                   

کد خبر: 356
 1184
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 4,424
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,072,560
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 13:59:55
  • شناسه IP شما : 18.188.142.146

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :