|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سد چشمه عاشق، اولين سد بتوني غلطكي در فارس

مهندس محسن نظري، نماينده مجري طرح سد چشمه عاشق:

 

احداث سد چشمه عاشق، اولين سد بتوني غلطكي در فارس، حيات و زندگي را به دشت قطرويه مي بخشد

                                               

    

 

 پروژه سد مخزني چشمه عاشق در 96 كيلومتري جنوب شرق شهرستان ني ريز با 25 درصد پيشرفت فيزيكي همچنان در دست اجراست و درصورت اختصاص 30 ميليارد تومان مربوط به اعتبارات سال هاي 90 و 91، مسلماً اين پروژه تا پايان سال جاري آبگيري و از سال 91 كار بهره برداري از آن آغاز خواهد شد.

     مهندس محسن نظري، مجري طرح سد چشمه عاشق و شبكه آبياري و زهكشي اين پروژه از شركت آب
منطقه اي استان فارس كه در رأس هياتي از خبرنگاران به منظور بازديداز روند اجرايي سد چشمه عاشق به منطقه عزيمت كرده بود با بيان مطالب فوق خاطرنشان كرد: شركت آب منطقه اي فارس در سال هاي گذشته عمليات مطالعات مرحله اول و دوم سد چشمه عاشق و شبكه آبياري و زهكشي اين پروژه را انجام داده و از سال قبل عمليات اجرايي اين سد را شروع نموده است.

     وي اعلام كرد: سد چشمه عاشق در سيصد كيلومتري جنوب شرقي شيراز بر روي رودخانه چشمه عاشق از نوع بتوني غلطكي احداث مي شود و به ارتفاع 60 متر از پي و طول تاج 400 متر با حجم 70 ميليون مترمكعب آب در سال مي تواند براساس اهداف موردنظر، آب شرب و مورد نياز شهر قطرويه و روستاهاي پائين دست و همچنين آب شرب شهر ني ريز و آب مورد نياز صنايع پائين دست ازجمله: صنايع فولاد ني ريز و در كنار آن آب مورد لزوم كشاورزي براي حفظ باغات پائين دست به وسعت سه هزار هكتار را تأمين كند.

     مهندس نظري با اشاره به سرعت عمليات اجرايي پروژه مزبور باتوجه به نيروهاي متخصص و ماشين آلات مجهزي كه در اين راستا به كار گرفته شده، بهره برداري از سد چشمه عاشق را در موعد تعيين شده منوط به تأمين اعتبار لازم دانست و ابراز اميدواري كرد كه هرچه زودتر اين امر محقق شود و مردم منطقه بتوانند از مزاياي اين سد كه حيات همگان به آن وابسته است هرچه سريع تر بهره مند شوند.

     وي در همين راستا متذكر شد: هزينه عمليات احداث سد ياد شده 20 ميليارد تومان است و با تعديل هايي كه به آن تعلق مي گيرد حدود 30 ميليارد تومان براي بدنه سد بايد هزينه شود.

     مجري طرح سد چشمه عاشق ادامه داد: هزينه انجام شده از آغاز پرداختن به كار اين سد تاكنون شامل
جاده هاي دسترسي، انتقال آب و برق و مطالعات، 17 ميليارد تومان برآورد مي شود و اگر بخواهيم حجم كل
سرمايه گذاري هاي مورد نياز براي سد و سازه هاي انتقال آب به صنايع پائين دست را نيز درنظر بگيريم مجموعاً به حدود يكصد ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز خواهيم داشت.

     مهندس نظري به دنبال اين توضيحات، نويد داد كه با تكميل مطالعات مرحله دوم شبكه آبياري و زهكشي پائين دست سد، در سال آينده عمليات اجرايي اين شبكه نيز شروع خواهد شد.

     وي تصريح كرد: در اين عمليات باتوجه به سطح بالاي تبخير آب، ناگزير از شبكه آبياري لوله اي در قالبي مكانيزه و مدرن استفاده خواهيم كرد.

     اين مسئول و كارشناس شركت آب منطقه اي فارس با تاكيد بر لزوم تخصيص اعتبار جهت انجام عمليات اجرايي شبكه سد چشمه عاشق گفت: درصورت تحقق اين امر، عمليات اجرايي شبكه نيز در سال آينده مي تواند همزمان با اجراي سد با يك فاز تأخيري شروع شود و به اين ترتيب شاهد بهره برداري از سد چشمه عاشق و شبكه مربوطه به طور همزمان خواهيم بود.

     مهندس نظري به اين مسأله نيز اشاره كرد كه شبكه هاي درجه يك و دو با اعتبارات عمراني دولتي به اجرادر
مي آيند و براي اجراي شبكه هاي سد و چهار كه فازهاي عمراني يك تا پنج را شامل مي شوند از اعتبارات مشاركت مردمي استفاده خواهد شد.

     مهندس نظري در پايان توضيحات خود از همكاري هاي بي شائيه مسئولين محلي به ويژه همراهي ها و
همدلي هاي اين عزيزان كه با حسن نيت و با هدف خدمت به مردم شريف و محروم منطقه از هيچ كمكي در پيشبرد پروژه سد چشمه عاشق دريغ ننموده اند قدرداني كرد و در رأس آنان از همكاري هاي مهندس حسيني فرماندار شهرستان ني ريز و پيگيري هاي مهندس سقايي نماينده محترم مردم ني ريز در مجلس شوراي اسلامي كه با سركشي و بازديدهاي خود از اين طرح حياتي، ضمن تمجيد از پيشرفت فيزيكي كار، به دفعات تشويق خدمتگزاران در اين پروژه و ترغيب آنان براي تلاش بيشتر را از ياد نبرده اند، سپاسگزاري نمود.

     در جريان اين بازديد، مهندس محمدي نژاد از سوي دستگاه نظارت (مهندسين مشاور تهران سحاب) و مشاور اجراي پروژه سد چشمه عاشق در جمع خبرنگاران توضيح داد: اين پروژه با هدف ذخيره سازي سيلاب و روان
آب هاي نابهنگام و بهنگام رودخانه چشمه عاشق و مصرف تدريجي آن در طول سال براي مصارف كشاورزي و همچنين تأمين قسمتي از آب مصرفي بخش صنعت و شرب و نيز غني تر كردن منابع آب زيرزميني به اجرا در
مي آيد.

     وي اعلام كرد: حجم بتون و تأسيسات وابسته حدود 250 هزار مترمكعب است و عمليات اجرايي خاكبرداري در حد 70 هزار مترمكعب در بتن ريزي به حجم 15000 مترمكعب به انجام رسيده است.

     مهندس محمدي نژاد ادامه داد: عمليات انجام شده پروژه شامل: احداث راه دسترسي به تاج سد كه حدود 5/8 كيلومتر است در حد 5 كيلومتر آسفالت شده و باقي مانده اين مسير در دست اقدام است. همچنين عمليات احداث تونل انحراف، حفاري، قالب بندي، لاينينگ بتون نيز به اتمام رسيده و ترازبند سد كه كار انحراف آب را به انجام مي رساند احداث شده و درحال حاضر سازه تغيير مسير رودخانه درحال ساخته شدن است.

     وي افزود: اگر مسائل مالي حاكم بر پروژه حل شود. عمليات اجراي سد با سرعت و به همين خوبي دنبال خواهد شد.

     در ادامه مهندس سيامك آذر رئيس كارگاه سد چشمه عاشق و نماينده شركت ساختماني او-يول، از پيشرفت عمليات اجرايي پروژه مزبور ابراز خوشوقتي كرد و با اشاره به تعدد ماشين آلات سنگين به كار گرفته شده در اين طرح و نيروهاي كارآمد و متخصصي كه در اين زمينه به تلاش و تكاپو پرداخته اند، اظهار داشت: با اين
توانمندي ها، ما در آمادگي كامل به سر مي بريم تا پروژه را در موعد مقرر تحويل دهيم.

     وي افزود: خوشبختانه پروژه سد مخزني چشمه عاشق از جمله پروژه هايي است كه با مشكل معارض روبرو نيست و تمامي نقشه ها و مشخصات آن آماده است. تنها مشكل موجود، بحث اعتباري پروژه است كه اميدواريم با تخصيص اعتبارات موردنظر، اين پروژه هرچه سريع تر به بهره برداري برسد.

     مهندس آذر، پرسنل فعال در اين پروژه را 220 نفر اعلام كرد و متذكر شد كه بيش از 50 درصد آنها افراد بومي هستند كه از شهرك هاي اطراف جذب اين پروژه شده اند.

     وي گفت: ما اميدواريم به علت مشكلات اعتباري ناگزير به تعديل نيروهايمان نشويم زيرا قلباً به اين كار راضي نيستيم.  

                                         

کد خبر: 358
 2388
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 4,844
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,072,980
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 13:59:55
  • شناسه IP شما : 3.12.34.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :