|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازديد مدیر عامل محترم شرکت مدیریت منابع آب ایران ومشاوروزير نيرو از طرحهاي آبي شركت آب منطقه اي فارس

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در سفر دو روزه خود به فارس  از محل احداث سد تنگ سرخ شیراز، سد کوار ، سد هایقر ، سد چشمه عاشق و تعدادی طرحهای کوچک بازدید نمود.

 

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ، مدیر عامل آب منطقه ای فارس و جمعی از معاونین ، مهندس حبیبی مدیر کل دفتر حوزه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان شرکت مدیریت منابع آب ایران ،معاون عمران استانداری فارس، شهردار شیراز و تنی چند از کارشناسان آب منطقه ای فارس از محل احداث سد تنگ سرخ شیراز بازدید نمودند مهندس حاج رسولیهابااشاره به جایگاه مناسب سد تنگ سرخ بیان نمود، این سد می تواند در وضعیت توریستی و گردشگری شیراز تغییر مهمی ایجاد نماید و این امر ساخت این سد را توجیه می کند.

 مقرر شد شهرداری شیراز و استانداری فارس برای شروع پروژه بخشی از هزینه اولیه این سد را در اختیار آب منطقه ای فارس قرار دهند تا برگزاری مناقصه وتعيین پیمانکار طرح انجام شود و در ادامه ساخت این سد با تامین اعتبار لازم از سوی شهرداری شیراز سد در زمان ممکن ساخته شود .

سد  تنگ سرخ  در بالادست شهر شیراز برروی رودخانه خشک احداث خواهد شد که علاوه بر جلوگیری از ورود سیلاب های مخرب این رودخانه به شیراز موجب ذخیره آب و استفاده آن در فصول گرم تابستان در مسیر رودخانه و همچنان بهبود وضعیت توریستی و گردشگری اطراف دریاچه سد خواهد شد .

مهندس حاج رسولیها ، مهندس حبیبی مدیر کل حوزه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان ، مدیر عامل آب منطقه ای فارس و سایر همراهان پس از آن از سد کوار بازدید نمودند

وی در این بازدید از روند اجرایی سد شامل تونل تغییر مسیر رودخانه و محل احداث سرریز و سایر ابنیه بازدید نمود و گفت با توجه به خشکسالیهای پی در پی چندسال گذشته وزارت نیرو بدنبال تکمیل هر چه سریعتر تاسیسات آبی استان فارس می باشد تا هر چه زودتر این تاسیسات به بهره برداری برسند .

 

 

مهندس حمیدرضا دهقانی در جريان بازديدبه تشريح چگونگي مطالعات احداث آن در سال هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي پرداخت و اظهار داشت: مطالعات طرح در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي توسط مهندسين مشاور «جاستين » و «كورتني» آغاز شده و نهايتاً در سال 81 گزينه يابي و نهايي نمودن مطالعات به مهندسين مشاور «تماوان» واگذار گرديده و پس از بررسي هاي فراوان، احداث سدي با ارتفاع 5/55 متر و با حجم مخزن 201 ميليون مترمكعب مورد تصويب كارفرما قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود اولویت اول مصرف آب برای ما شرب و سپس صنعت و در نهایت کشاورزی در حد بهبود نه توسعه می باشد.

مهندس حاج رسولیها در ادامه از محل ساخت سد هایقر بازدید نمودندو اشاره نمود علي رغم کافی نبودن اعتبارات این طرح خوشبختانه پیشرفت فیزیکی طرح قابل قبول می باشد. مدیر عامل آب منطقه ای فارس نیز با اشاره به وضعیت سد هایقر توضیح داد:

سد مخزني هايقر در فاصله 45 كيلومتري جنوب شهرستان فيروزآباد و حدود 120 كيلومتري جنوب شرقي شيراز در محلي بنام تنگه عربها يا تنگه هايقر برروي رودخانه فيروزآباد واقع شده است. دستور ساخت اين سد از جمله مصوبات دور اول سفر هيات محترم دولت به استان فارس بوده و عمليات اجرايي آن از نيمه دوم سال 87 آغاز و به رغم 150 ميليارد ريال بدهكاري به پيمانكار با 30% پيشرفت فيزيكي همچنان ادامه دارد و كارگاه آن فعال و در انتظار اختصاص اعتبارات بيشتر براي تداوم كار است

مدیر عامل آب ایران در ادامه سفر خود به فارس به شرق این استان سفر نمود و از سد چشمه عاشق در شهرستان نی ریز دیدن نمود و گفت با توجه به احداث فولاد نی ریز و سایر صنایع در پایین دست این سد استفاده از آب این سد برای این صنایع از مهمترین شاخصه توجیه پذیری سد می باشد زیرا احداث کارخانه فولاد نی ریز در این منطقه که از صنایع مادر می باشد ما را در بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح مهم تر می نماید.

سد چشمه عاشق در سيصد كيلومتري جنوب شرقي شيراز بر روي رودخانه چشمه عاشق از نوع بتوني غلطكي احداث مي شود و به ارتفاع 60 متر از پي و طول تاج 400 متر با حجم 70 ميليون مترمكعب آب در سال مي تواند براساس اهداف موردنظر، آب شرب مورد نياز شهر قطرويه و روستاهاي پائين دست و همچنين آب شرب شهر ني ريز و آب مورد نياز صنايع پائين دست ازجمله: صنايع فولاد ني ريز و در كنار آن آب مورد لزوم كشاورزي براي حفظ باغات پائين دست به وسعت سه هزار هكتار را تأمين كند.

کد خبر: 366
 1489
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 13
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 2,289
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,129,026
  • آخرین به روزرسانی : 26 اردیبهشت 1403 11:20:00
  • شناسه IP شما : 18.191.252.126

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :