|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سال گذشته بيش از دو و نيم ميليارد تومان در بخش حفاظت حريم رودخانه ها هزينه شده است

طيبي پور:

سال گذشته بيش از دو و نيم ميليارد تومان در بخش حفاظت حريم رودخانه ها هزينه شده است

 

 

دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها و سواحل آب منطقه اي، به عنوان متولي حفاظت از بستر و حرايم رودخانه ها، سياست كلي حفاظت از رودخانه ها، درياچه هاي طبيعي استان و تالابها را مهم ترين رويكرد اين دفتر قرار داده است.

    مهندس مهرداد طيبي پور، مدير اين دفتر با بيان مطلب فوق، حفاظت از بستر و حريم رودخانه و جلوگيري از دخل و تصرف غيرمجاز در اين حريم را از جمله مهم ترين وظايف اين دفتر دانست و افزود: بخشي از وظايف اين دفتر مباحث حاكميتي و حفاظتي است كه در آن تلاش مي شود اراضي بستر و حرايم رودخانه كه بخشي از اموال دولت محسوب مي شود حفظ گردد، به موازات آن، در بخش مهندسي رودخانه ها، تثبيت بستر و كناره هاي رودخانه ها با ديوار گذاري و بسترسازي، از اصلي ترين وظايف مهندسي اين دفتر تلقي ميگردد.

طيبي پور اضافه كرد: تعيين حريم كمي و فني، ديگر وظيفه اين دفتر است كه به منظور اعمال حرايم كيفي با همكاري دفتر محيط زيست و حفاظت كيفي شركت، پيگيري ميشود.

    وي با اشاره به اينكه در جايي كه امكان بهره برداري از منابع شن و ماسه موجود در بستر رودخانه وجود داشته باشد اين امر تحقق مي پذيرد گفت: با رعايت دستورالعملهاي فني برداشت با توجه به ظرفيت بهره برداري، با هماهنگي سازمان صنايع و معادن و  به دست متقاضيان بهره برداري، اعم از طرحهاي عمراني و يا اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر سپرده شده و توسط اين دفتر نظارت مي شود.

  مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها، طرح تعيين حريم و بستر و ساماندهي رودخانه هاي استان را از جمله طرحهاي انجام شده و در دست انجام، از محل اعتبارات ملي برشمرد و افزود: در كنار اين، طرح تعيين حريم و بستر درياچه ها و تالابها نيز انجام شده يا در دست انجام است و طرحهايي همچون طرح فاز يك ساماندهي رودخانه كر در محدوده كامفيروز به اتمام رسيده و فاز دوم طرح تعيين بستر و حريم مسيل ها و آبراهه هاي درون شهري، از محل اعتبارات استاني نيز در حال انجام است. همچنين ساماندهي و مطالعات تعيين حريم و بستر آبراهه هاي درون شهري، شهرستانهاي شيراز و جهرم در دست مطالعه قرار دارد.

 وي در ادامه به نقشه برداري رودخانه ها و درياچه هاي استان به روش ارتو فتو (عكس نقشه) و مدل سه بعدي  (DEM)نيز اشاره كرد و افزود:

 

 

    در سال جاري تعيين حريم بخشهايي از رودخانه هاي قره آغاج، تنگاب فيروزآباد، ميمند، خشك رود فسا، مسيل دشت افزر، مسيل شهر خنج و بخشهايي از رودخانه فهليان به اتمام رسيده و بخش هايي از رودخانه هاي جره بالاده، فهليان، قره آغاج، شاپور و شير و شش پير نيز در دست مطالعه است.

    وي با بيان اينكه اعتبار سال گذشته اين بخش از محل اعتبارات ملي نزديك به ده و نيم ميليارد ريال بوده است افزود: اين ميزان اعتبار براي مطالعات تعيين بستر و حريم و روپرگذاري درياچه ها و رودخانه ها اختصاص يافته، همچنين ده ميليارد ريال اعتبار هم از محل اعتبارات استاني براي اجرا و ساماندهي رودخانه كر در نظر گرفته شد.

    مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها و سواحل، مطالعات و اجراي طرحهاي تعيين حريم رودخانه ها و تالابها را رويكرد اصلي اين دفتر در  برنامه ريزي برنامه پنجم توسعه عنوان كرد و افزود: مطالعات تعيين حريم حدود 2500 كيلومتر از رودخانه هاي اصلي و كليه درياچه ها و تالابهاي استان و روپرگذاري آنها در اين برنامه پيش بيني شده، و تا اين مقطع از برنامه حدود 1000 كيلومتر از رودخانه ها و اصلي ترين درياچه ها يعني طشك و بختگان، نقشه برداري و مطالعه شده است.

وي با اشاره به لزوم حفاظت و پايش اراضي بستر و حرايم رودخانه هاي استان افزود: در همين راستا گروههاي نظارت و بازرسي، عرصه هاي منابع آبي را به طور مداوم پايش نموده و حفاظت از بستر و حريم رودخانه و مقابله با دخل و تصرف، ساخت و ساز و برداشتهاي غير مجاز را بر عهده دارند.

   طيبي پور در پايان، با تاكيد بر اينكه از زمان ملي شدن آبها و با واگذاري وظيفه حفظ و حراست آبها و حرايم آبي به وزارت نيرو، اين امر به لحاظ مشكلات با تاخير و نارسايي صورت گرفته است گفت: اميد است با توجه به ضرورت و اهميت حراست از منابع آبي، حفظ و نگهداري از عرصه ها و بسترهاي منابع آبي همچون رودخانه، درياچه، تالابها و ... مورد توجه بيشتري قرار گيرد، چرا كه عملكرد صحيح در بخش منابع آب براي دوره هاي طولاني رابطه مستقيم با حفاظت از عرصه هاي مربوط به منابع آبي يعني بستر رودخانه ها، درياچه ها و تالابها دارد. اميدواريم متناسب با ارزش و اهميت ماده حياتي آب و بستر قرارگيري آنها يعني بسترهاي منابع آبي، براي آن هزينه نموده و اعتبارات و نيروي انساني متناسب با اين امر در نظر گرفته شود.  

کد خبر: 376
 937
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 467
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,085,321
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 14:24:29
  • شناسه IP شما : 3.15.237.255

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :