|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در صورت تامين اعتبارات لازم عمليات انحراف آب سد كوار در سال جاري به اجرا در مي آيد

مهندس جامعي نماينده مجري طرح سد كوار در گفت و گو با خبر جنوب گفت:

 

در صورت تامين اعتبارات لازم

عمليات انحراف آب سد كوار در سال جاري به اجرا در مي آيد

 

مهندس جلال جامعي نماينده مجري طرح سد كوار در جريان بازديد نماينده مردم كوار، سروستان و خرامه و سرپرست فرمانداري كوار و همچنين خبرنگاران رسانه هاي گروهي از محل احداث اين سد بر روي رودخانه قره آغاج در گفت و گو با خبرنگار ما به تشريح چگونگي مطالعات احداث آن در سال هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي پرداخت و اظهار داشت: مطالعات طرح در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي توسط مهندسين مشاور «جاستين » و «كورتني» آغاز شده و نهايتاً در سال 81 گزينه يابي و نهايي نمودن مطالعات به مهندسين مشاور «تماوان» واگذار گرديده و پس از بررسي هاي فراوان، احداث سدي با ارتفاع 5/55 متر و با حجم مخزن 201 ميليون مترمكعب مورد تصويب كارفرما قرار گرفت.

وي يادآور شد: مهندسين مشاور كانادايي كه در اين مورد به مطالعه پرداخته بودند حجم وسيعي از كار حفاري و تزريق براي آب بندي اطراف درياچه سد كوار را پيش بيني نموده بودند كه با كاهش ارتفاع سد و نهايي شدن آن عملاً به چنين تزريقاتي در اين حجم نياز نخواهد بود.

مهندس جامعي با اشاره به اينكه سد كوار در بالادست «بند بهمن» احداث مي شود، گفت: بر اساس موارد تصويب شده، اين سد داراي 5/1 ميليون مترمكعب حجم بدنه و 178 ميليون مترمكعب آب تنظيمي است.

وي افزورد: از اين 178 ميليون مترمكعب، 30 ميليون مترمكعب جهت مصارف شرب و صنعت شهرستان كوار و خفر، 105 ميليون مترمكعب جهت مصارف كشاورزي دشت هاي كوار و خفر كه 45 ميليون مترمكعب آن به منظور تعادل بخشي آبخوان هاي اين دشت ها كه در اثر برداشت بي رويه، سطح آب آنها به شدن افت نموده و 43 ميليون مترمكعب آن نيز به منظور حقابه زيست محيطي در نظر گرفته شده است. مهندس جامعي خاطر نشان كرد: پس از احداث اين سد، ما تعدادي از چاه هاي دشت كوار را خواهيم بست تا از آب سطحي استفاده شود. وي متذكر شد: در حقيقت ما بايد رژيم طبيعي رودخانه را به طور نسبي براي اكوسيستم موجودات زنده اعم از گياهي و جانوري حفظ كنيم و به خاطر همين بخشي از آب را درون رودخانه رها خواهيم كرد كه در نهايت اين آب به سد قير «سلمان فارسي» خواهد رسيد.

                                                

مهندس جامعي يكي از ويژگي هاي سد كوار را احداث نيروگاه 16 مگاواتي در پايين دست اين سد عنوان كرد و گفت: درآخرين بررسي ها در اين راستا از سه واحد نيروگاهي برخوردار خواهيم شد كه در نتيجه آب رودخانه قره‌آغاج يك بار در سد كوار و بار ديگر در سد سلمان فارسي مورد استفاده نيروگاه برقابي قرار مي گيرد.

نماينده مجري طرح سد كوار درادامه خاطر نشان كرد: با توجه به حجم كوچك بدنه اين سد و از طرفي حجم زياد و قابل توجه آب تنظيمي ، سد كوار از توجيه اقتصادي بسيار بالايي برخوردار است كه بر همين اساس ما در استان فارس و حتي كل كشور كمتر سدي را سراغ داريم كه با حجم كوچك بدنه بتواند اين ميزان آب را تنظيم نمايد. علاوه بر اين ما در حقيقت با 200 ميليون مترمكعب حجم مخزن، 178 ميليون مترمكعب آب را تنظيم خواهيم كرد يعني نسبت آب تنظيمي به حجم مخزن حدود 9 دهم است كه اين نسبت در بسياري از سدها زير نيم است.

اين مقام مسئول در شركت آب منطقه اي فارس سپس به فعاليت ها و كارهاي انجام شده در احداث سد كوار اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حفاري هاي سرريز و تونل انحراف كاملاً انجام شده و بتن ريزي تونل هاي انحرافي را آغاز نموده ايم. مسلما در صورتي كه امكانات مالي و اعتباري تامين شود خواهيم توانست در اواخر فصل پاييز سال جاري، آب را منحرف نموده و به كمك يك پيش فرازبند، آب را به درون تونل انحراف بيندازيم. البته علاوه بر بحث پوشش بتني تونل هاي انحراف، ما تزريقات تماسي و تحكيمي قابل توجهي را نيز داريم كه بدون انجام آنها انحراف آب ممكن نيست.

مهندس جامعي خاطر نشان كرد: براي احداث سد كوار، قرارداد 40 ميليارد توماني منعقد شده كه طي 5 سال كار سد خاتمه پذيرد و اگر اعتبارات به موقع تامين شود با توجه به اينكه بدنه سد در مقياس سدهاي مشابه نسبتاً كوچك است، عمليات عمراني به سرعت به پايان خواهد رسيد.

وي اعلام كرد: سد كوار امسال 56 ميليارد ريال اعتبار دارد و كل عمليات ساختماني اين سد تاكنون 20 درصد پيشرفت داشته است.

مهندس جامعي درباره حقوق كشاورزان درون درياچه سد كوار اظهار داشت: حدود 1500 هكتار از اراضي كشاورزي و همچنين دو روستاي جلال آباد و دهداري در درون درياچه سد واقع شده اند. بر همين اساس ما براي شناسايي مالكين و ساخت اراضي و منازل مسكوني و معدود ساختمان هاي صنعتي درون درياچه، نقشه جانمايي تهيه مي كنيم كه اين نقشه به تصويب سازمان نقشه برداري كشور مي رسد. گفتني است كه بر اساس نقشه مزبور حتي پس از آبگيري سد هم مي توانيم دريابيم چه كساني در درياچه صاحب زمين بوده و مساحت زمين هايشان چه ميزان بوده است. خوشبختانه اين نقشه هم اكنون تهيه و به مبادي مربوطه از جمله به منابع طبيعي و بنياد مسكن ارائه شده است و هدفمان از اين كار اين بوده كه براي روستاهاي جلال آباد و دهداري، سايت هاي ساخت منازل مسكوني جديد پيش بيني شود و بنياد مسكن نقاطي را به ما معرفي نمايد كه هم مورد تاييد عوامل اجتماعي و سياسي باشد و هم مورد پذيرش مردم قرار گيرد. وي اضافه كرد: ما اعلام آمادگي مي كنيم در صورتي كه محل ساخت روستاهاي جديد از طرف بنياد مسكن مشخص شود بلافاصله زير بناها شامل جدول كشي، آبرساني، برقرساني و گاز رساني را انجام دهيم و زمين ها را به قطعات مناسب تقسيم نمائيم در اين ميان مي‌توانيم نسبت به احداث اين ساختمان ها راسا اقدام كرده و به ازاي ساختمان هاي درون درياچه كه به زير آب مي روند آنها را تحويل دهيم و يا اينكه خانه هايشان را خريداري نماييم تا آنها با سليقه خود منازلشان را احداث كنند.

مهندس جامعي همچنين اعلام كرد: در رابطه با اراضي كشاورزي نيز كه در درون درياچه سد قرار دارند مشكلي در ميان نيست و ما نگراني معارضين را درك كرده و با توجه به وجود نقشه اين اراضي، آماده ايم تا خسارات وارده را به مالكين بپردازيم. گفتني است كه در اين مورد بايد اراضي مزبور توسط هيات سه نفره كارشناسان دادگستري قيمت گذاري شوند و برابر توافق نامه تنظيمي در اقساط متوالي، بهاي اين اراضي به مالكان پرداخت شود. البته پيش بيني مي شود كه در سال جاري هيچ زميني را نخواهيم خريد زيرا براي انحراف آب، تراز منفي ما از تراز كناره هاي روخانه بالاتر نمي آيد و اين اراضي زير آب نخواهند رفت ولي براي اينكه آب را به تراز نهايي برسانيم تا آبيگيري انجام شود بايد بخش هايي از اراضي را خريداري كرده باشيم. اين كار مستلزم در اختيار داشتن اعتبارات كافي است كه در سال جاري همان طور كه عنوان شد ما داراي 5 ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبار هستيم كه اين اعتبار حتي براي كارهاي عمراني هم كافي نيست. شايان ذكر است كه در حال حاضر رقم قابل توجهي به پيمانكار بدهكاريم ولي خوشبختانه علي رغم اين مساله، پيمانكار با تمام نيرو و امكانات در حال فعاليت است. نماينده مجري طرح سد كوار اعلام كرد: برنامه انحراف آب را پيمانكار براي پاييز سال جاري به طور جدي پذيرفته و مانيز آن را در دستور كار داريم و اميدواريم اين برنامه را نهايي نماييم.

وي گفت: شركت مهندسين مشاور «تماوان» كه كار مطالعات فاز يك و دو را انجام داده در فاز سوم يا اجرا نيز مهندسين مشاور ماست و شركت مناقصه كار ما شركت «پيماب» است كه در گذشته سدهاي سلمان فارسي و جيرفت را اجرا نموده و در كشور از سابقه اجرايي نسبتاً خوبي در كارهاي عمراني برخوردار است و از ابنيه مالي نسبتاً خوبي نيز بهره مي برد.

کد خبر: 385
 1162
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,084,891
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 14:24:29
  • شناسه IP شما : 3.144.189.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :