|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سد «هايقر » با همه مشكلات و تنگناهاي اعتباري احداث و به بهره برداري مي رسد

مهندس محمد رحيمي مجري طرح سد «هايقر» در شهرستان فيروزآباد:

وقتي پاي عشق در ميان باشد سد «هايقر » با همه مشكلات و تنگناهاي اعتباري احداث و به بهره برداري مي رسد

 

 


وقتي پاي عشق در ميان باشد كارهاي دشوار هم به آساني به سرانجام مي رسند و اين آدم هاي دلبسته به كار و تلاش هستند كه در راه تحقق هدف ومقصودشان بي هراس از دشواري ها و تنگناهاي موجود يك لحظه از فعاليت باز نمي ايستند تا آنچه را كه از ابتدا منظور نظرشان بوده به كمال برسانند و از اين رهگذر تركيب عشق و خدمت به ديگران، آنها را تا جايي مي كشاند كه حتي طبيعت را مقهور خود مي سازند. نمونه اي از عشق و اشتياق به سازندگي را چندتن از خبرنگاران و گزارشگران رسانه ها در بازديد از پروژه سد مخزني «هايقر » در گوشه اي غريب از خاك فارس، در 45 كيلومتري شهرستان فيروزآباد، آنجا كه طبيعت وحشي با كوه هاي سربه فلك كشيده منطقه « گراندكانيون » ايران را در بر گرفته است به تماشا نشستند.

مهندس محمدرحيمي مجري پروژه سد مخزني «هايقر» از شركت آب منطقه اي فارس (كارفرماي طرح ) در پاسخ به آنهايي كه اعتقاد دارند احداث اين سد، تخريب مواهب طبيعي منطقه را به دنبال خواهد داشت ، مي گويد:اين تنگه كه به «گراندكانيون» ايران معروف است و از جاذبه هاي گردشگري، و كوهنوردي استان فارس محسوب مي شود با احداث سد «هايقر» زيباتر خواهد شد زيرا درياچه سد ، خود مي تواند تكميل كننده جاذبه هاي چشم نواز اين تنگه شود.

وي در اين بازديد به خبرنگاران گفت: پروژه سد «هايقر»  در سايه پشتكار نيروهاي پرتلاش و با تجربه اي كه در اين عرصه به فعاليت مشغولند تاكنون از 26 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بوده است و به رغم وجود 150 ميليارد ريال بدهي به پيمانكاران، اما همچنان از كارگاهي فعال بهره مي برد و مسلماً با ترزيق اعتبارات مورد نياز آتي ، فعاليت هاي سازندگي در اين طرح ادامه خواهد داشت تا كار به سرانجام برسد.

مهندس رحيمي با اشاره به اهميت پروژه سد «هايقر» كه برروي رودخانه فيروزآباد در حال احداث است ، اظهار داشت: با احداث اين سد علاوه بر تامين آب شرب شهرهاي ساحلي ازجمله جم در استان بوشهر و علامرودشت ، لامرد و مهر در استان فارس ، آب مورد نياز صنايع پائين دست و مناطق متاثر از توسعه پارس جنوبي نيز تامين خواهد شد و همچنين از شور شدن آب در مسير جريان رودخانه فيروزآباد جلوگيري مي شود.

اين مقام مسئول در شركت آب منطقه اي فارس در ادامه اعلام داشت :پيش بيني شده از طريق ايجاد اين سد، يك هزار هكتار از اراضي كشاورزي منطقه نيز توسعه يابد و آب مورد نياز زمين هاي كشاورزي تامين شود.

مجري پروژه سد «هايقر» با اشاره به اينكه احداث اين سد يكي از مصوبات دور اول سفر هيات دولت به استان فارس بوده و عمليات  اجرايي آن از سال 87 آغاز شده، گفت : با وجود تحرك و تلاش قابل لمسي كه در كارگاه اين پروژه مهم احساس مي شود تاكنون كمتر از 80 ميليارد ريال اعتبار به آن اختصاص داده شده و اين در حالي است كه احداث سد «هايقر» به تخصيص بيش از 800 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.

وي تصريح كرد: در آغاز مقرر شده بود كه وزارت نيرو و وزارت نفت با مشاركت هم، هر كدام با تقبل پرداخت 50 درصد از هزينه ها، اين سد را احدث نمايند ولي متاسفانه تاكنون وزارت نفت سهم خود را در اين پروژه نپرداخته است.

مهندس رحيمي نويد داد در صورتي كه وزارت نفت به تعهد خود عمل كند و در مجموع اعتبارات مورد نياز سد مزبور تامين شود بر اساس پيش بيني ها طي 20 ماه آينده، بدنه سد تكميل و تحويل داده شود.

وي بر لزوم تامين سيمان مورد نياز سد نيز تاكيد كرد و گفت : اجراي بدنه سد كه به روش غلطكي (RCC) انجام مي شود حداقل به 320 هزار مترمكعب بتن نياز دارد.

مهندس رحيمي در تشريح مزاياي ساخت سد «هايقر» به روش غلطكي(RCC) در مقايسه با سدهاي خاكي و بتني اظهار داشت: كارشناسان سد سازي به اين باور رسيده اند تا مصالحي را به وجود آورند كه با تكنولوژي خاكي اجرا شود ولي جسمي كه ارائه مي شود جسم سد بتني باشد كه به اين ترتيب بود كه سدهاي (RCC) در دنيا متولد شدند.

گفتني است كه در سدهاي كلاسيك بتني در هر متر مكعب بيش از 250 كيلوگرم و در برخي سازه ها حتي 350 كيلوگرم سيمان به كار مي رود ، در صورتي كه در سدهاي غلطكي (RCC) به ازاي هر مترمكعب حداكثر 120 تا 130 كيلوگرم بيشتر سيمان به مصرف نمي رسد. در اين ميان بايد علاوه بر كاهش زمان اجرا و صرفه جويي اقتصادي، مزاياي زيست محيطي اين روش در رابطه با گازهاي متصاعد شده از سيمان را هم در نظر گرفت.

وي در رابطه با كارهايي كه تاكنون در اين پروژه اعمال شده، از 400 هزار مترمكعب خاكبرداري و سنگ برداري و 2500 متر فضاي زيرزميني و حفر تونل و همچنين 50 هزار متر مكعب بتن ريزي خبر داد و گفت : از 50 هزار متر مكعب بتن ريزي هاي انجام شده، سي هزار متر مكعب آن بتن (RCC) مي باشد كه براي اولين بار در فارس به اجرا درآمده است.

مهندس رحيمي گفت : در اين پروژه، حجم بتن ريزي 320 هزار مترمكعب برآورد شده كه از اين ميزان 270 هزار مترمكعب آن RCC و بقيه بتن كلاسيك است كه در لايه ها مورد استفاده قرار مي گيرد. وي با اشاره به جاده دسترسي به تاسيسات سد «هايقر» اظهار داشت: اين جاده پس از آبگيري سد به زير آب خواهد رفت.

بنابراين يك جاده جايگزين نيز در اين پروژه منظور شده كه سنگبرداري و خاكبرداري اين جاده به اتمام رسيده و پس از آبگيري سد، ترافيك به روي آن منتقل خواهد شد.

مجري پروژه سد «هايقر» طول تاج سد مزبور را 235 متر و ارتفاع اين سد را 77 متر و حجم مخزن آن را 226 ميليون مترمكعب اعلام كرد.

مهندس رحيمي خاظر نشان نمود: بر اساس قرارداد ، با تعديلات منظور شده حدود 60 ميليارد تومان بدنه سد و در حدود 10 ميليارد تومان خسارات مخزن و در نهايت 4 تا 5 ميليارد تومان نيز هزينه هاي جنبي احداث سد هايقر مي باشد.

وي در پايان از سختكوشي و همكاري هاي مهندس اسكويي از شركت مهندسان مشاور آب نيرو و مهندس صالحي سرپرست كارگاه كه نماينده رسمي پيمانكار (قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء – موسسه فجر) مي باشد و همچنين مهندس زماني مدير طرح قدرداني نمود.

کد خبر: 386
 1601
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 302
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,085,156
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 14:24:29
  • شناسه IP شما : 3.144.33.41

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :