|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بزرگترين پروژه عمراني استان فارس در قالب خط دوم آبرساني به شيراز از سد درودزن اجرائي شد

بزرگترين پروژه عمراني استان فارس در قالب خط دوم آبرساني به شيراز از سد درودزن اجرائي شد

 

مهندس نوذر جلالي مدير پروژه:

با اين طرح دغدغه مردم شيراز از كم آبي به پايان مي رسد

 

·        خط دوم آبرساني شيراز از سد درودزن پس از بهره برداري تا سال 1405 نياز مردم اين شهر را به آب شرب و بهداشتي برطرف مي كند.

 

·   اعتبار پيش بيني شده براي اجراي خط دوم آبرساني به شيراز دو هزار ميليارد ريال است و براي تسريع در اجراي اين پروژه حياتي به همت و ياري همه مسئولين نياز وجود دارد.

 

با آغاز عمليات اجرائي بزرگترين طرح عمراني استان فارس در قالب خط دوم آبرساني از سد درودزن به شهر شيراز، دغدغه مردم اين شهر در رابطه با كم آبي ناشي از سالها خشكسالي پس از بهره برداري از اين طرح حائز اهميت برطرف خواهد شد و در حقيقت مشكل كم آبي شهر شيراز به اين ترتيب به خط پايان خود نزديك شده است.

  مدير پروژه خط دوم آبرساني شيراز از سد درودزن در جريان بازديد خبرنگاران از عمليات اجرائي طرح مزبور كه با شتاب زائدالوصفي از سوي نيروهاي سازنده و سخت كوش قرارگاه خاتم الانبياء (ص)، پيمانكار پروژه ياد شده در حال انجام است و براساي قرارداد منعقده بين شركت سهامي آب منطقه اي فارس و قرارگاه خاتم تا چهار سال ديگر به مرحله بهره برداري خواهد رسيد، اعلام كرد: هم اينك طرح فوق بعنوان بزرگترين و با اهميت ترين پروژه عمراني استان فارس با اعتبار پيش بيني شده دو هزار ميليارد ريال مطرح شده است و با به پايان رسيدن مراحل اجرائي آن، آب مورد نياز و سالم و بهداشتي جمعيت قابل توجهي از كلان شهر شيراز تأمين خواهد شد.

مهندس نوذر جلالي مدير اين پروژه حياتي اعتبار پيش بيني شده براي اجراي طرح مزبور را دو هزار ميليارد ريال عنوان كرد و تصريح نمود: محل تأمين اعتبار اين پروژه منابع عمومي دولت است اما با توجه به هزينه هاي بالاي اين طرح لازم است حداقل در سال نخست حدود 600 ميليارد ريال به اين پروژه تزريق شود و بر همين اساس شركت سهامي آب منطقه اي فارس و وزارت نيرو به شدت در حال پيگيري هستند تا بتوانند از طريق ساير منابع مالي از جمله فروش اوراق مشاركت و همچنين منابع استاني و ديگر منابع، عمليات اجرائي را شتاب بيشتري ببخشند.

    ضمناً در همين راستا پيشرفت كار اين پروژه، تعامل و همكاري تمامي دستگاههاي اجرائي، مديران ارشد استان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را مي طلبد تا به ياري آب منطقه اي و وزارت نيرو بشتابند زيرا تأمين آب كلان شهري چون شيراز يك امر حياتي است و نمي توان به صورت قطره چكاني اين طرح بزرگ و مهم را در وقت مقرر به سرانجام رساند.

     وي در مورد مسير خط انتقال آب از سد درودزن به شهر شيراز توضيح داد: در اين خط آبرساني از سد درودزن تا كيلومتر 15 اين مسير از لوله هاي فولادي به اقطار 1800 تا 1600 ميلي متر استفاده
مي شود كه اين لوله ها با پوشش خارجي پلي اتيل سه لايه و پوشش داخلي اپوكسي مخصوص آب شرب كار گذاشته مي شوند. سپس در كيلومتر 15 مسير ايستگاه پمپاژ و تصفيه خانه اين پروژه احداث خواهد شد. قابل ذكر است كه ظرفيت تصفيه خانه و تلمبه خانه طرح هر كدام 3 مترمكعب در ثانيه است و پس از كيلومتر 15 مسير خط انتقال تغيير مي كند و پس از دور زدن ارتفاعات مورد مسير، خط انتقال به مخزن مرتفع و متعادل كننده شماره يك با گنجايش 20 هزار مترمكعب مي رسد.

    در ادامه خط انتقال از مسير دشت بيضاء گذر كرده و از قسمت پائين گردنه ملوس جان از مقابل شهرك صنعتي مي گذرد و سپس در قسمت بالادست شهرك صنعتي در برخورد با ارتفاعات آن منطقه تونلي به طول 4200 متر و قطر تمام شده 8/4 در شمال غربي شهر صدراحفر خواهد شد. شايان ذكر است كه كاربري اين تونل عبور خط لوله توسط ماشين آلات در زمان بهره برداري است.

    مهندس جلالي در ادامه اين توضيحات اظهار داشت: خروجي تونل در ميانه فاز دوم شهر صدرا واقع مي شود كه پس از خارج شدن از تونل مزبور يك مخزن بتني 20 هزار متر مكعبي به عنوان متعادل كننده شماره 2 يا مخزن ذخيره قبل از ورود به مخازن توزيع احداث مي شود. از مخزن فوق تا محل شهر صدرا يك مسير 23 كيلومتري وجود دارد كه انتهاي خط لوله به لوله اي با قطر 1400 ميلي متر تبديل
مي شود. ضمناً پيش بيني شده است مسير خط لوله از اراضي صدرا به گونه اي عبور نمايد كه كمترين معارض و مشكل را به همراه داشته باشد.

  وي افزود: در ادامه به موازات جاده خروجي صدرا، خط لوله وارد جاده اصلي شيراز- سپيدان مي شود و از مسير كنار گذر به بولوار حسيني الهاشمي مي رسد و از آنجا نهايتاً به مخازن معالي آباد منتهي خواهد شد.

گفتني است كه خط دوم آبرساني شيراز از سد درودزن در مجموع حدود 76 كيلومتر طول دارد وا ين خط در مسير خود تا شهر شيراز از دشت هاي بيضاء و صدرا عبور كرده و روستاهاي مسير خود را آبرساني خواهد كرد.

  رئيس گروه آبرساني شهري شركت آب منطقه اي فارس با يادآوري اين كه رينگ آبرساني شهر شيراز در سالهاي گذشته بخشي توسط شركت آب منطقه اي و بخش ديگر از سوي شركت آبفا شيراز به اجرا درآمده گفت: قسمت تكميلي رينگ شرقي در قرارداد خط دوم آبرساني به شيراز ديده شده و اميد است به اين ترتيب رينگ بين مخازن شيراز كامل شود

وي خاطر نشان كرد: ظرفيت خط دوم آبرساني به شيراز با 50 درصد افزايش نسبت به ظرفيت خط اول آبرساني سه متر مكعب بر ثانيه تعيين شده است.

اين مقام مسئول در شركت سهامي آب منطقه اي فارس با اشاره به اين نكته كه قرارداد منعقده بين كارفرما و پيمانكار طرح به صورت PC بسته شده است اظهار داشت: در اين قرارداد خريد كليه تجهيزات و ملزومات اعم از لوله، ساخت و اجراي تلمبه خانه، تصفيه خانه و تامين شيرآلات و ساير موارد مورد نياز به ويژه تملك مورد مسير و پرداخت حق و حقوق معارضين به عهده پيمانكار گذاشته شده و باتوجه به اين مزايا اطمينان داريم اجراي اين پروژه از شتاب قابل ملاحظه اي برخوردار شود. وي همچنين به توانايي هاي قرارگاه خاتم كه شركتي از همه جهات توانمند محسوب مي شود اشاره كرد و اظهار داشت: ملاحظه مي كنيم در طليعه و آغاز عمليات  اجرايي اين پروژه كه كمتر از دو ماه پيش شروع شده به رغم اين كه اعتبارات قابل توجهي هنوز به اين امر اختصاص داده نشده، اين طرح شش درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و همان طور كه شاهديد كار خاكبرداري در مسيري كوهستاني و دشوار با جديت دنبال شده است

مهندس جلالي به خبرنگاران گفت: افتخار ما در شركت آب منطقه اي فارس شغل سقايي مردم شريف استان فارس است و اميدواريم با تلاش ها و پيگيري هاي خود توانسته باشيم در كسوت مقدس سقايي مشكل كم آبي شهر شيراز را برطرف نموده و آب شرب و مورد نياز شهروندان عزيز شيرازي را تامين نماييم.

مهندس جلالي در حاشيه توضيحات خود در مورد خط دوم آبرساني شيراز از سد درودزن، به اقدامات ارزنده شركت آب منطقه اي فارس در سالهاي اخير اشاره كرد و از جمله اجراي بزرگترين پروژه آبرساني كشور در بعد از انقلاب را توسط اين شركت يادآور شد كه در اين طرح آب مورد نياز 5 استان كشور در جنوب ايران از طريق سد كوثر در دو مرحله طي سال هاي 88 و 89 تامين گرديد.

 

 

 

کد خبر: 389
 3190
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 760
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,085,614
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 14:24:29
  • شناسه IP شما : 18.227.190.93

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :