|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حدود 43 ميليون مترمكعب آب سد درودزن در رودخانه كر و درياچه بختگان رهاسازي شده است

جهت حفظ و احياي درياچه بختگان و اكوسيستم منطقه درسال آبي 92-91:

حدود 43 ميليون مترمكعب آب سد درودزن در رودخانه كر و درياچه بختگان رهاسازي شده است

 

سد چند منظوره درودزن از نوع خاكي سنگريزه اي، با طول تاج 710 متر، ارتفاع از پي 60 متر و حجم مخزن 993 ميليون متر مكعب در 100 كيلومتري شمال غربي شهر شيراز بر روي رودخانه كر و در 55 كيلومتري شهر مرودشت در نزديكي روستاي درودزن احداث شده است.مهم ترين اهداف اين سد، تأمين آب كشاورزي اراضي پايين دست سد، تأمين آب شرب كلان شهر شيراز، مرودشت، روستاها، شهركها، پادگانهاي واقع در مسير و حدود 200 واحد صنعتي از جمله مجتمع پتروشيمي شيراز و ... است.

مهندس گودرز عليدوست ضمن بيان اين مطلب، توليد برق، كنترل سيلابهاي مخرب، پرورش ماهي و گردشگري را از ديگر اهداف سد درودزن برشمرد و در رابطه با وظايف اداره بهره برداري و نگهداري از اين سد گفت: هماهنگي لازم با مصرف كنندگان پايين دست از جمله شركتهاي آبفا شيراز و مرودشت و شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري و زهكشي استان فارس درباره ميزان نياز آبي در فصول مختلف و تنظيم برنامه سد بر اساسآن از جمله وظايف اين اداره است و انجام تعميرات و نگهداري از تأسيسات برقي و مكانيكي سد و نيروگاه با توجه به برنامه هاي تنظيم شده قبلي، تهيه برنامه سالانه بهره برداري از سد با توجه به مصارف و منابع آب موجودو  انجام عمليات بهره برداري و نگهداري سد، نيروگاه و تأسيسات وابسته طبق ضوابط و دستورالعمل هاي فني در اين دفتر انجام مي گيرد. علاوه بر اين، سرويس هاي دوره اي تأسيسات مكانيكي، برقي و هيدرومكانيكال و ابزار دقيق،  تهيه و ارايه گزارشات روزانه، ماهانه و سالانه از منابع و مصارف سد، همچنين تهيه و ارايه گزارشات دوره اي بازرسي، كنترل و پايداري و رفتار نگاري ديگر وظايف اين بخش را در بر مي گيرد.

رييس اداره بهره برداري و نگهداري از سد و نيروگاه درودزن، حراست و حفاظت از تأسيسات و دارايي ها در سد و نيروگاه،نظارت بر كار مشاوران و پيمانكاراني كه در سد و نيروگاه مشغول فعاليت هستند و كنترل و پايش كيفي آب را از ديگر وظايف اين بخش معرفي كرد و در پاسخ به اين سوال كه اين اداره در حوزه تعميرات و نگهداري چه فعاليت هايي انجام داده است گفت: در سال 1391 با عقد قرارداد با شركت نصب، تعمير و نگهداري نيروگاههاي برق آبي خوزستان،به ميزان1813 ميليون ريال در بخش هاي مختلف نيروگاه، تعميرات صورت گرفته است.همچنين با پيگيري در خصوص عقد قرارداد پيمانكار تجهيزات هيدرومكانيكال سد، اين قرارداد در سال 1392 منعقد گرديد و هم اكنون عمليات اجرايي آن آغاز شده است.

عليدوست در رابطه با اقدامات انجام گرفته در زمينه محيط زيست و نگهداري از فضاي سبز تصريح كرد: درسال آبي 92-91 در جهت حفظ و احياي درياچه بختگان و اكوسيستم منطقه، حدود 43 ميليون مترمكعب آب در رودخانه كر و درياچه بختگان رهاسازي شده است.

وي با اعلام اين خبر كه كل رهاسازي آب از سد در سال آبي 92-91 (ابتداي مهر 91 تا كنون)، 5/554 ميليون مترمكعب بوده اضافه كرد: از اين ميزان علاوه بر 43 ميليون متر مكعب در بخش زيست محيطي، بيش از 465 ميليون متر مكعب در بخش كشاورزي، 33 ميليون مترمكعب در بخش شرب، 11 ميليون متر مكعب در بخش صنعت و بيش از دو و نيم ميليون متر مكعب در ساير بخش ها به مصرف رسيده است.

وي با اشاره به اينكه، به علت خشكساليهاي اخير از سال 1387، توليد برق با كاهش حدود 40 درصدي مواجه بوده است افزود: نيروگاه سد درودزن در سال 1391 به مدت 5 ماه به ميزان 400/288/21 كيلو وات ساعت انرژي برق توليد كرده كه در مقايسه با سالهاي پيش از اين (طي سالهاي 1372 تا 1386) توليد نيروگاه با كاهش نسبتاً زيادي روبرو بوده است.

عليدوست خاطرنشان كرد: اين اداره از طريق دفتر بهره برداري و نگهداري از تأسيسات آبي و معاونت حفاظت و بهره برداري شركت با ديگر بخشهاي شركت در ارتباط بوده و خوشبختانه تعامل خوبي ميان اين اداره و ساير بخشهاي شركت وجود دارد.

وي در پايان ابراز اميدواري نمود اين تعامل همچون گذشته ادامه يابد و بخش هاي مختلف شركت در سال 1392 نيز اين اداره را با حمايتها و پشتيباني هاي خود در حوزه  تعميرات، نگهداري، مرمت و بازسازي ياري نمايند.

 

 

 

 

 

  

کد خبر: 489
 2187
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 10
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 103
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,095,402
  • آخرین به روزرسانی : 17 اردیبهشت 1403 08:47:36
  • شناسه IP شما : 3.137.162.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :