|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مطالعات صحيح منابع آبهاي سطحي و زيرزميني سبب محافظت بهتر اين منابع مي شود

 

مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب شركت آب منطقه اي فارس:

مطالعات صحيح منابع آبهاي سطحي و زيرزميني سبب محافظت بهتر اين منابع مي شود

 

دفتر مطالعات پايه منابع آب وظيفه پایش و مطالعه منابع آب سطحی و زیرزمینی و تهیه آمار و اطلاعات و گزارش های مورد نیاز برای استفاده در برنامه ریزی، توسعه ، حفاظت و بهره برداری از منابع آب را بر عهده دارد.

 اين دفتر تا كنون به مطالعه منابع آب در سطوح مختلف (شناسایی، نیمه تفصیلی، بیلان، اطلس و ...) پرداخته و در زمينه ایجاد، توسعه و ارتقا شبکه پایش منابع آب، اندازه گیری پارامترهای منابع آب سطحی و زیر زمینی و ایجاد و به هنگام سازی بانک اطلاعات منابع آب فعاليت نموده است.

دكتر سياوش بهروز با اشاره به اينكه اين دفتر در سال گذشته تهیه گزارش های منابع آب را بر عهده داشته است افزود: اين گزارش ها ادامه مطالعه محدوده های مطالعاتی سیاخ –دارنگون، خرامه، سروستان، سیدان –فاروق، دراکویه، داراب، فسا، قره بلاغ، ایزدخواست داراب، جهرم، حکان، آباده طشک –جهان آباد، تنگ حنا –پیچکان، شوراب، اوز –دنگز، هرم و کاریان، بیدشهر، دژگاه –کورده، هنگام، دهرم –احمدآباد، موک –مهکویه، فراشبند، افزر، قیر و کارزین را شامل مي شود.

مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب، تهیه گزارش های بیلان منابع آب محدوده های مطالعاتی حوضه های آبریز رودخانه مند و دریاچه های طشک، بختگان و مهارلو با پیشرفت فیزیکی 30 درصد را از ديگر اقدامات انجام گرفته در سال گذشته عنوان كرد و افزود: گزارش هاي جامع سیلاب و اندازه گیری برف و سطح پوشش برفی استان، و گزارش های فصلی وضعیت منابع آب استان از ديگر فعاليتهايي است كه در سال گذشته در اين دفتر صورت گرفته است.

بهروز با تاكيد بر اينكه اصلاح نهایی گزارش های آماربرداری سراسری از منابع و مصارف آب در استان از جمله فعاليت هاي موثر اين دفتر است گفت: مشخصات فنی و لوگ حفاری چاه های مشاهده ای دشتهای لامرد، حکان، ایج، خنج، بیرم –علامرودشت، انجیرک –دهویه، لار، کازرون و باشدو –کرموستج گزارش شده است و در تهیه گزارش های بیلان منابع آب محدوده های مطالعاتی حوضه های آبریز رودخانه های کل و مهران، رودخانه حله، رودخانه های هندیجان –جراحی، کویر ابرقو –سیرجان و گاوخونی با پیشرفت فیزیکی 30 درصد، از همکاری شرکت های آب منطقه ای هرمزگان، بوشهر، خوزستان، یزد و اصفهان بهره مند شده ايم.

وي تاسیس، مرمت و نوین سازی ایستگاه های پایش آب سطحی و زیرزمینی را از جمله برنامه هاي انجام شده توسط دفتر مطالعات پايه منابع آب برشمرد و با اشاره به تاسیس 6 ایستگاه باران سنجی معمولی و نصب و راه اندازی 7 ایستگاه تبخیر سنجی الکترونیکی در استان گفت: مرمت و بازسازی ایستگاههای هیدرومتری و تبخیرسنجی علی آباد خفر و حاجی آباد، حفاری 213 حلقه چاه مشاهده ای در دشتهای لامرد، خنج، کردیل-کماسنج، ایزدخواست، آباده، خسرو شیرین، انجیرک –دهویه، باشدو –کرموستج، اردکان –چشمه سفید، باجگاه –صدرا، شیراز و تعمیر و مرمت چاههای مشاهده ای دشت های استان نيز در اين بخش به انجام رسيده است.

بهروز اضافه كرد: پارامترهای منابع آب سطحی و زیر زمینی نيز در اين بخش اندازه گیری مي شود و بر اين اساس اندازه گيري روزانه و ماهانه پارامترهای آب و هواشناسی شامل بارش، دما، تبخیر، نم نسبی و آبدهی رودخانه ها در 138 ایستگاه بارانسنجی، 54 ایستگاه تبخیر سنجی، 13 ایستگاه برف سنجی و 60 ایستگاه هیدرومتری انجام مي گيرد و سطح آب زیرزمینی در 1820 حلقه چاه مشاهده ای در دشت های استان به صورت ماهانه اندازه گيري مي شود. علاوه براين، اندازه گیری فصلی آبدهی بيش از 1500 منبع آب انتخابی (چاه، چشمه و قنات) و نمونه برداری فصلی و تجزیه شیمیایی بيش از 1800 منبع آب انتخابی (چاه، چشمه و قنات) در استان از ديگر اقدامات اين دفتر است.

وي ضمن بيان اينكه ذخیره و به هنگام سازی کلیه آمار و اطلاعات در بانک اطلاعات منابع آب انجام ميگيرد افزود: اين بانک اطلاعات شامل حدود 52 هزار رکورد منابع آب و هواشناسی و بيش از 51 هزار رکورد منابع آب زیرزمینی است.

مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب، با اشاره به 208 ایستگاه سنجش ميزان بارندگي در استان، وضعيت اين ایستگاه ها را بر اساس استانداردهای وزارت نیرو مطلوب و مناسب ارزيابي كرد.

وي با بيان اينكه تنها در بخش استفاده از فناوری های نوین به دلیل عدم دسترسی به این فناوری ها و عدم تخصیص اعتبارات کافی، فعالیت های پیش بینی شده از پیشرفت کافی برخوردار نبوده است گفت: در سایر بخش ها، اهداف پیش بینی شده تقریبا محقق شده و به منظور بهبود وضعیت مطالعات منابع آب، استفاده از فناوری های نوین و ارتقا بهره وری نیروی انسانی (آموزش های کاربردی و انتقال تجربیات) در دستور کار قرار دارد. همچنین از طریق خودارزیابی و پایش مستمر فرآیندهای مرتبط با مطالعات منابع آب، بهبود مستمر انجام می پذیرد.

بهروز در خصوص ارتباط اين دفتر با ساير بخش هاي شركت آب منطقه اي گفت: در سال گذشته همکاری و تعامل در زمینه های مختلف فنی و اداری انجام گرفته و در حال حاضر همکاری و هماهنگی خوبی ميان سایر بخش های شرکت با این دفتر برقرار است.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد براي پاسداشت ذخایر ارزشمند آبي رویکردی نو در مدیریت منابع آب محقق گردد.

کد خبر: 512
 3184
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 23
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 580
  • بازدید دیروز : 6,555
  • کل بازدید : 6,065,197
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 13:57:22
  • شناسه IP شما : 3.144.187.103

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :