|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بیان نظرات موافق و مخالف به اجرای بهتر عملیات سد تنگ سرخ کمک می کند

دهقانی:

بیان نظرات موافق و مخالف به اجرای بهتر عملیات سد تنگ سرخ کمک می کند

 

همایش بررسی چالش ها و نگرانی های احداث سد تنگ سرخ با حضور برخی از منتقدان و موافقان احداث این سد برگزار شد.

منتقدان احداث سد تنگ سرخ که پیشتر در نشست های تشکل های غیر دولتی از احداث سد تنگ سرخ انتقاد می کردند نیز در این همایش به بیان نظرات خود پرداختند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس در این همایش با بیان اینکه تثبیت ایمنی پروژه سد تنگ سرخ بسیار ضروری است گفت: برای اجرای این سد منافع بر معایب ارجحیت داده شود.

حمیدرضا دهقانی اظهار داشت: موضوع سد تنگ سرخ بیش از یک دهه در شیراز مطرح است و موافقان و مخالفانی دارد.

وی خودباوری را از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی دانست و آن را مرهون خون شهیدان عنوان کرد و گفت: در اجرا یا عدم اجرای پروژه سد تنگ سرخ باید معایب و منافع سنجیده شود.

دهقانی با بیان اینکه تثبیت ایمنی پروزه سد تنگ سرخ بسیار ضروری است افزود: در این راستا مطالعات بسیاری صورت گرفته که به طور قطع میتواند در اجرای پروژه تاثیر مثبت داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس خاطرنشان کرد: در این همایش موافقان و مخالفان می توانند نظرات خود را مطرح کنند تا در نهایت به جمع بندی موثری برسیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این همایش با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از جریان سیلاب در رودخانه خشک شیراز، احداث سد تنگ سرخ نیست افزود: باید راهکارهای دیگری برای کنترل سیلاب شیراز نیز مطالعه شود تا هم نگرانی خشک شدن همیشگی دریاچه مهارلو و هم دغدغه بروز سیلاب در شیراز رفع گردد.

حمزه ولوی با اشاره به محدودیت آب های سطحی به عنوان شکننده ترین اکوسیستم های موجود، تصریح کرد:پیشتر در 20 چشمه اطراف مهارلو که نوعی از ماهیان زیست می کرد که اکنون به یک چشمه منحصر شده که این امر منجر به انقراض یک گونه ماهی در این منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به جلوگیری از جریان سیلاب در رودخانه خشک شیراز به عنوان یکی از اهداف اجرای سد تنگ سرخ تصریح کرد: بهتر است برای جلوگیری از سیلاب در رودخانه خشک از احداث خیابان های حاشیه ای جلوگیری و نسبت به لایروبی رودخانه خشک اقدام شود.

سید حمید مصباح عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز در این همایش به عنوان یکی از منتقدان احداث سد تنگ سرخ مطالب خود را بیان کرد و گفت: وجود فروچاله های متعدد و همچنین وجود خاک مارن در محل احداث سد از بزرگترین چالشهایی است که احداث سد را مورد سوال قرار می دهد.

وی همچنین انباشته شدن رسوبات در مخزن سد ، خشک شدن دریاچه مهارلو در پایین دست ، تبدیل مهارلو به کانون ریز گردها و بروز نمک بادها در این منطقه را از دیگر تهدیدات احداث سد تنگ سرخ عنوان کرد.

خانم امینی مشاور زیست محیطی سد تنگ سرخ نیز به برخی از انتقادات پاسخ داد و گفت : دو بار موضوع احداث این سد در سازمان حفاظت محیط زیست تهران مطرح شد و هر دو بار از احداث سد دفاع گردید و هیچگاه خشک شدن دریاچه مهارلو به عنوان یک تهدید مطرح نشد.

وی ادامه داد: سد تنگ سرخ قرار است شدت سیلاب ها را بگیرد و آب را یک هفته نگه دارد و به مرور در پایین دست رها کند ، همه آب رها شده به جز حقابه باغهای قصر دشت که اکنون هم تامین می شود قطعا به دریاچه مهارلو خواهد رسید و قرار نیست آب از مهارلو گرفته شود بنا بر این بسیاری از مطالبی که در این زمینه مطرح می شود مغشوش است.

دکتر ابراهیم رییسی استاد دانشگاه شیراز هم در این همایش به برخی چالش هایی که در صورت عدم احداث سد تنگ سرخ گریبان شیراز را خواهد گرفت اشاره کرد و گفت : انباشت ارسنیک در دریاچه مهارلو و در آب رودخانه خشک به ویژه در شرایط خشکسالی از جمله این تهدیدات است .

وی ادامه داد: در صورت احداث سد تنگ سرخ این امید وجود دارد که ارسنیک در آب محلول شود و خطرات زیست محیطی آن و خطراتی که بر سلامت مردم دارد کمتر شود.

نشست یاد شده در حالی پایان یافت که مقرر شد جلسات هم اندشی در باره سد تنگ سرخ تداوم داشته باشد و موافقان و مخالفان در نشست های تخصصی مسایل خود را مطرح کنند.

سد مخزنی تنگ سرخ در فاصله دو کیلومتری غرب شهرکهای شمال غرب شیراز قرار دارد. این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.

هدف اصلی ساخت آن، ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک جهت تأمین آب مورد نیاز باغهای قصرت دشت شیراز می­باشد ، این سدهمچنین به منظور کنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان که در برخی سالها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می سازد ساخته می شود.

 

کد خبر: 567
 1001
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 11
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 577
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,099,999
  • آخرین به روزرسانی : 18 اردیبهشت 1403 09:45:03
  • شناسه IP شما : 3.19.30.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :